Is zeewater goed tegen eczeem?

Ik heb een zoon van bijna twee en hij heeft erg last van eczeem. We hebben allerlei zalfjes, maar echt helpen doet dit niet..
We hoorden van mensen die hier ervaring mee hadden zeewater goed hielp.
Nu zijn mijn vragen als volgt:
1. Helpt zeewater tegen eczeem?
2. Wat zit er in zeewater wat goed is tegen eczeem? Ik denk zelf dat misschien het zout het werkende bestanddeel is.. Of zitten er nog meer belangrijke stoffen in zeewater? Zou je bv ook gewoon zout in water kunnen gooien en dit gebruiken?

Veel vragen in ieder geval... wie heeft er iets zinnigs te zeggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
18.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gehoord van iemand dat je het beste jezelf kan bepissen, dat schijnt te helpen Troll
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is misschien totaal medisch niet goed Maar het help mij wel.Hier in brazilie verkopen ze pinho sol een desinfectie middel voor de schoon maak. Staat op het flesje dood 99,9% bacterien en schimmels Dus wat dacht ik .heb al jaren last van zwemmerseczeem.Heb een beetje op een watje gedaan en tussen mijn tenen gesmeert en je kunt het geloven of niet de eczeem is weg.Zo ook een klein plekje achter mijn oorschelp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet of zeewater helpt, daarom geef ik mijn antwoord als reactie, misschien heb je er wat aan.. Mijn zusje had / heeft eczeem. En mijn moeder depte het vroeger met watjes en molkosan. Het heeft echt geholpen, en als ze nu er last van heeft (Ze is inmiddels alweer 30) dan gebruikt ze het zelf ook. Je moet het wél elke keer gebruiken als weer een eczeem aanval is en geleidelijk aan wordt het veel minder, dus als je verstandig bent zou je het gewoon standaard in huis moeten hebben. Het is overal te koop, etos, kruidvat, da enz, enz… http://www.avogel.nl/img/producten/Molkosan-500ml-melkwei-darmflora.png
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eczeem kan ook een reactie zijn op eten dat niet wordt verdragen. Soms is het onderzoeken daarop en het aanpassen van het eetpatroon veel meer effectief dan het behandelen van eczeem.

Het beste antwoord

Zeewater zou kunnen helpen tegen eczeem, er zit behalve zout nog mineralen o.a.
Chloride-ionen
Natrium-ionen
Sulfaat-ionen
Magnesium-ionen
Calcium-ionen
Maar de ene persoon heeft baat bij zeewater en de andere niet, het is te proberen. Gewoon zout water heeft denk ik niet het beoogde resultaat, vanwege een totaal andere samenstelling. Iedere week naar zee gaan, en flessen of jerrycans vullen.
Je kunt het ook proberen met Zilverwater, ik weet dat hier ook veel succes mee geboekt is.( zie link )
Tenslotte wil ik er op wijzen dat aanpassing van voeding ook tot resultaten kan leiden.

Succes gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Men zegt dat het dodezeezout goed is tegen bv psoriasis. Van gewoon zeezout wordt het ook gezegd, ik weet niet of de concentratie hoog genoeg is om echt iets te doen, dodezeezout is wel te koop. Ik weet dat het behoorlijk prikte in kleine wondjes toen ik in de dode zee was, maar misschien is dat in bad anders. Als je het probeert hou daar wel rekening mee.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat maakt dat dat zo goed? De dodezee is toch gewoon erg zout in vergelijking met andere zeeën? Of is ander soort zout, zijn het andere stoffen die zo goed zijn..?
anneliez
12 jaar geleden
heb even een link toegevoegd, het is due niet net als gewoon keukenzout NaCl.
Ik vermoed dat het evenveel voor als tegenstanders heeft, maar kwaad zal het vast niet kunnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het de combinatie van zon en zout is?
Het water hier in de oceaan is ook zouter dan de noord zee.Ik zelf had een wond aan mijn scheenbeen die slecht heelde tot dat de dokter zei dat ik er maar eens de zee in mee moest gaan .En zowaar het genezingsproces ging toen voor spoedig.heb ik nu wel het voordeel dat ik aan de oceaan woon.
Mijn moeder had altijd heel erg veel last van eczeem aan de handen. Ze was altijd erg blij als het weer zomervakantie was en we weer naar Zeeland vertrokken op vakantie. Naar de zee dus. Want dan trok haar eczeem altijd als sneeuw voor de zon weg. En dat terwijl ze amper in de zee kwam. Zij beweerde dat het aan de zeelucht lag, maar of dit waar was weet ik niet. Feit was in ieder geval wel dat haar eczeem nagenoeg verdween.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout zeewater helpt tijdelijk tegen eczeem. Verder kun je ook speciale zoutkorrels kopen bij een drogisterij of andere winkel die je in een bad kunt doen. Dat geeft hetzelfde effect, maar in mindere mate.

Helaas is er nog te weinig over eczeem bekend om dit te verklaren. Ik denk zelf dat het zout de ontstoken huidgebieden (eczeem) zodanig reinigt dat de klachten verminderen.

Ik heb gehoord dat visbaden ook helpt, maar het lijkt me niet prettig voor een baby om tussen 100 hongerige visjes te liggen.
http://youtube.com/watch?v=inFsUIV6ulM

Ik heb zelf geen eczeem maar mijn tante wel. Zij heeft me er over verteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,

Ik zelf heb heel veel last van eczeem op m'n handen, dit komt voornamelijk van mijn bijbaan (keukenhulp). Maar ook als ik een tijd niet werk, heb ik nog steeds eczeem. De dokter zegt door stress.

Tijdens mijn vakanties naar zeeland, of andere gebieden met zout zeewater, merk ik wel verschil. Ik heb dan nooit eczeem. Of dit aan het water ligt kan ik met zekerheid zeggen, maar ik denk van wel!

Daarom ga ik ook altijd in de zee, wanneer ik zin heb.

Ik heb gehoord dat er reizen naar de rode zee worden geboekt door psoriasis patiënten, om daar in de zee te zwemmen. Overigens werkt dit voor hen wel, heb ik ergens gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als kind heb ik tamelijk veel problemen gehad met eczeem.

De huidarts probeerde het ene middeltje na het andere..maar echt helpen deed er geen.

Op een mooie zomerse dag besloot ik zelf het heft in handen te nemen en ik nam mij voor, gedurende de hele vakantie, elke dag naar het strand te gaan en in zee te gaan zwemmen.

Na c.a. een een maand begon ik de resultaten duidelijk waar te nemen. Het minderde.

Na nog enkele weken was het eczeem compleet vertrokken.

Later hoorde ik van een huidarts..dat de combinatie zeewater én invloed van de zonnestralen de reden was van het verdwijnen van de eczeem.

Waarin het zit..weet ik niet..maar regelmatig wassen met zout water volstaat helaas niet. Het gaat echt om puur zuiver zeewater.

Wat jij kunt overwegen om een huidarts in te schakelen en hem/haar te vragen om een lichttherapie voor je kind. Dit wil namelijk ook weleens tot goede resultaten leiden.

Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord..want zo'n klein kind 'begrijpt' al helemaal niet dat hij niet mag krabben.

Tegen de jeuk is trouwens in België bij elke apotheek, zonder recept, een betrekkelijk goedkoop ( €2,5) zalfje te kopen.

Het heet Trihistalex en het is uitsluitend een symptoom bestrijder...maar voor je kind wellicht een uitkomst.

Veel succes, hoor!

Groet,

Ton