is de grond waarop een zieke besmette ebola patient gelegen heeft een besmetting bron?

gisteren op tv werd gezegd dat het ebola virus wel 4 weken buiten het lichaam kan leven en dus besmetten. nu liggen zieke besmette mensen op de grond worden weggedragen maar als een kindje nu op die plek er doorheen loopt kan hij of zij dan gelijk besmet worden. dan is het gelijk een bron van infecties toch>

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat zou ik ook denken ja. Zeker als daar bloed of andere soorten lichaamsvocht van de zieken in de grond gesijpeld zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beetje desinfectans op die plek spuiten.
Dat zie je ze dan ook volop doen: (geen enge foto)
http://america.aljazeera.com/content/ajam/multimedia/photo-gallery/2014/7/photos-ebola-spreadsinwestafrica/_jcr_content/slideShowImages/slide7/image.adapt.960.high.jpg

Antwoorden (1)

Nee, ebola krijg je alleen maar door direct contact te hebben met de lichaamsvloeistoffen van een patient (bloed, urine, braaksel, ontlasting, eventueel sperma en zelfs zweet). Het virus wordt niet overgedragen door de lucht.

Alleen wanneer de grond bij wijze van spreken nog nat is van deze lichaamsvloeistoffen zou je op die manier besmet kunnen worden. Maar dat is een zeer onwaarschijnlijk scenario.

Helaas zijn er legio manieren voor kinderen om een besmetting op te lopen ; voornamelijk veroorzaakt door een volledig gebrek aan kennis van hygiene, ziekte, gezondheid, quarantaine, preventie en dergelijke. Juist ook daarom is het zo'n grote epidemie geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry Marleen, experts op tv en reportages geven wel aan dat het een probleem is en er te vaak niet gedesinfecteerd wordt. Dus wie er ook gelijk heeft dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat kan ; dit is typisch een ziekte waar we onterecht veel te weinig onderzoek naar hebben gedaan (een paar dooie afrikanen per jaar levert geen geld op, en het virus is gevaarlijk in een lab, denk aan Marburg) en we nu dus pas nu het echt noodzakelijk wordt WANT een bedreiging voor het rijke westen (waar WEL aan verdiend kan worden) goed naar gaan kijken, en we dus steeds nieuwe dingen zullen leren. Op het moment dat ik dit antwoord schreef was er nog niets over te vinden. Ik blijf het wel logisch vinden dat droge / opgedroogde grond vrij snel niet meer gevaarlijk hoeft te zijn, maar bij volledig ontbreken van hygiëne, quarantaine en ontsmettingsmaatregelen zou het inderdaad wel eens lang genoeg gevaarlijk kunnen blijven om een extra besmettingsbron te vormen. Plaatselijke rituelen als kinderen wassen met het zelfde water waarmee net een lijk gewassen is echter (praktijk) lijkt me vooralsnog een ernstiger risico. Maar beiden moeten worden aangepakt. Moeilijk, ,want je moet ingrijpen in een cultuur, die op medisch gebied tientallen zoniet honderden jaren achter loopt.