als je een operatie nodig hebt( geen spoed natuurlijk), maar je blijkt plots verkouden, gaat de operatie dan door?

en mag je medicatie nemen in de week dat je geopereerd gaat worden? ( mijn appendix word verwijderd volgende vrijdag)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
19.9K

Het beste antwoord

De operatie zal geen probleem zijn zolang je inderdaad maar geen koorts hebt, zoals al door anderen gezegd is. Bij enkel verhoging heb je nog kans dat ze even wat bloedwerk doen en het gewoon door laten gaan trouwens, koorts is - zeker bij niet-spoedeisende operaties - iets anders.

Wat betreft de medicatie: als het goed is, is tijdens het preoperatief spreekuur of in elk geval een voorafgaand gesprek, met je besproken welke medicatie je wel of niet mag nemen vantevoren. In z'n algemeenheid geldt dat bloedverdunners meestal een paar dagen tot twee weken vantevoren gestopt moeten worden, maar dit is iets wat, voor alle volledigheid, ALTIJD in overleg met een arts dient te gebeuren (niet dat ik jou dom acht ofzo, maar mensen kunnen ook al googelend bepaalde informatie zoeken, dus ik zet 't er even bij).

Voor de rest is er heel weinig medicatie die je niet zou mogen nemen vlak voor een operatie, en alles wat zonder recept verkrijgbaar is, is wat dit betreft gewoon OK. De dag van de operatie zélf moet je natuurlijk nuchter zijn, als je dus dagelijks medicatie gebruikt, moet je dat eerst overleggen. Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat ik voor een operatie m'n vaste medicatie niet mocht nemen, hooguit kreeg ik de opdracht om het "met zo weinig mogelijk water" te nemen. Maar een week vantevoren is echt geen probleem. Tenzij het gaat om bloedverdunners, of je een bloedingsprobleem hebt en je een ander middel zou nemen dat de bloedingstijd verlengt, zoals ibuprofen of aspirine. Dan is het verstandig om even te overleggen of je dat de laatste twee of drie dagen voor de OK wel moet doen. Maar dingen als paracetamol, keelpastilles, hoestdrank of hoestprikkeldempers, zijn geen probleem.

Voor algemene vragen over medicatie en een naderende operatie kun je overigens ook altijd terecht bij je huisarts of apotheker. Voor heel specifieke vragen zou je bij de chirurg of anesthesist moeten zijn, maar algemene zaken kunnen zij ook heel goed voor je beantwoorden en uitleggen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh, ik zou trouwens nog even vantevoren bij de anesthesist melden dat je verkouden bent. Kunnen ze even extra met neusspray of gewone NaCL je neusgaten wat vrij maken, zodat je bij het wakker worden uit de narcose wat lekkerder door kunt ademen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zolang je maar geen koorts hebt...
Voor de rest mag alles wel aan huishoud middeltjes.
Vorig jaar mn amandelen laten verwijderen en was daarvoor ook zwaar verkouden, heb me goed vol gestopt met paracetamol ed om maar niet ziek te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die operatie gaat hoogstwaarschijnlijk niet door. Door de verkoudheid heeft het lichaam minder waarstand tegen infecties en daardoor zal het ziekenhuispersoneel geen risico's nemen. Normaal gesproken worden alleen verder helemaal gezonde patiënten geopereerd, omdat het ziekenhuis de kans op complicaties na de operatie zo klein mogelijk wil houden. Bel even met het ziekenhuis , zodat ze zo snel mogelijk iemand anders kunnen inplannen voor het tijdstip van de operatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je daar nu bij? Alleen bij een verkoudheid gaat de operatie niet door? Echt niet, het is veel te duur om daarvoor steeds alles uit te stellen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kost niets als de operatie wordt uitgesteld, want dan wordt er gewoon iemand anders geopereerd. Het enige dat verandert is dus de volgorde van de patiënten die geopereerd worden en een blinde darm operatie heeft zoveel kans op infectie, dat ze daarvoor ieder risico zullen uitsluiten.
Waarschijnlijk geen probleem. Ik had een mega hoge bloeddruk omdat ik teveel caffeine binnen had gekregen, zelfs dat maakte de anesthesist niets uit.