Wie weet iets meer over de benaming van genen?

Het is zo dat ziektes kunnen ontstaan vanuit een gendefect. De genen krijgen dan een naam. Dat zijn letters en cijfers gecombineerd. Hoe komt men aan de benaming, hoe worden ze ontdekt en in verband gebracht met een ziekte. Hoe ligt de verzameling aan genen op het chromosoom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Genen die bekend zijn dat ze bij afwijkingen ziektes kunnen vertonen, krijgen geen naam maar een zogenaamd MIM-nummer of (in het Engels( OMIM-nummer). Wie er kaas van gegeten heeft, kan aan het mim-nummer zien in welk gen (op welke locatie) er wat ongeveer mis is.

Toegevoegd na 8 minuten:
Vooral de tweede link geeft veel informatie over het nummersysteem. (De O in OMIM verwijst naar de online versie van deze voortdurend bijgewerkte / geupdate versie van de MIM-lijst , en het is daarmee een 'zusje' van / aanvulling op het humane genoom-project.
Het tweede bracht alle menselijke genen in kaart, het OMIN tracht alle bekende afwijkingen daarop te catalogiseren.

Het MIM-nummer bestaat uit zes cijfers. De eerste twee geven de autosomale locatie of het fenotype weer. Het derde nummer de locaties of fenotypes op het X-chromosoom, het vierde de locatie of fenotypes op het Y-chromosoom, het vijfde de mitochondriale locaties of fenotypes, het laatste de autosomale locaties of fenotypes.

Je verdere vragen zijn zo specifiek en zo uitgebreid, dat je vermoedelijk beter wat boeken kunt lezen over genetica. Dat is niet echt materie voor die 2500 letters op GV , en het gaat nogal diep ; heel lastig zoniet mogelijk in Jip- en Janneketaal.