Waardoor moeten mensen met suikerziekte soms dringend glucose innemen?

Ik begrijp dat hun bloedsuikerspiegel dan te laag is en daarom insuline toevoegen om het alsnog te kunnen op te nemen.
Maar hebben ze dan te weinig gegeten of vergeten insuline te spuiten? Of valt de doet de insuline zijn werk niet goed, hoe komt dat dan?

Toegevoegd na 50 minuten:
In hoeverre is zo'n zogenaamde hypo hetzelfde als een hongerklop, waardoor je ook geen meter meer vooruit komt gaat trillen etc?

8 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K
Utrecht
8 jaar geleden
Je begrijpt het toch niet helemaal goed.
als de bloedsuikerspiegel te hoog wordt is insuline nodig. als de bloedsuikerspiegel te laag is (door te laat/weinig eten of iets teveel insuline te hebben genomen) moet juist wat extra glucose worden gegeven door bjv. iets zoets te eten.

Het beste antwoord

Mensen met suikerziekte (diabetici) kunnen zelf geen of onvoldoende insuline aanmaken. Insuline heb je nodig om glucose, de brandstof waarop onze cellen werken net zoals auto's op benzine werken, in de cellen op te nemen. Glucose halen we uit ons voedsel. Diabetici moeten insuline inspuiten en het is dan zaak ervoor te zorgen dat de hoeveelheid insuline die wordt ingespoten is aangepast aan de hoeveelheid voedsel dat gegeten wordt. Soms is die balans zoek, omdat er bijvoorbeeld te weinig is gegeten, te laat of er is geen oorzaak aan te wijzen. Als er dan te weinig glucose in het bloed zit moet de diabeet extra glucose opnemen omdat hij anders acuut brandstoftekort krijgt. Dat heet een hypo. Insuline innemen is onder deze omstandigheden het laatste wat je moet doen, want insuline verlaagt het bloedsuikergehalte nog meer. Extra insuline is soms nodig als het bloedsuikergehalte juist te hoog is. Dat noem je een hyper.

Toegevoegd na 1 uur:
Hongerklop komt door acuut glycogeengebrek terwijl een hypo het gevolg is van acuur glucosegebrek. Glycogeen is een soort suiker dat iets minder goed oplosbaar is en daarom in het lichaam wordt bewaard als reservebrandstof. Niet-diabetici houden altijd een zo hoog bloedsuiker (glucose-) gehalte dat een hypo niet zal optreden. Maar als ze door overmatige inspanning geen reservevoedsel (brandstof) meer hebben treedt hongerklop op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet alle mensen met diabetes moeten insuline inspuiten.
Soms volstaat een pilletje om de insuline die je lichaam aanmaakt door te geven. aan het lichaam.
tinus1969
8 jaar geleden
@TegenXinnig, je hebt gelijk: De vraag gaat duidelijk over Type 1 diabetes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
TegenXinnig heeft ongelijk. Waar hij het over heeft is type 2 diabetes en de vraag betreft inderdaad duidelijk type 1.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat heb ik uit de vraag absoluut niet begrepen (type 1). Kan het ook nergens uit opmaken. Weet zelf donders goed wat diabetes is.
Maar respecteer zeker je antwoord en de toegevoegde links.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke. Je kunt het opmaken uit de woorden insuline toevoegen. Type 1 diabetes werd vroeger ook wel insuline afhankelijke diabetes genoemd. Type 1 patienten moeten ook altijd insuline spuiten, type 2 patienten soms ook. Ik ken iemand die type 2 heeft en eerst moest spuiten maar na verloop van tijd met pillen en een dieet kon volstaan.
erotisi
8 jaar geleden
Ik zie zelf dat ik de twee types onbewust beide verwerkt heb in mijn vraag ('insuline toevoegen' en 'de insuline zijn werk niet goed doet'.
Niettemin lijkt glucose innemen zowel voor type 1 als 2 een mogelijke oplossing voor een probleem, waarbij de één insuline te weinig kan hebben gespoten en de ander een pilletje te weinig heet genomen; of natuurlijk gewoon te weinig is gegeten.

Andere antwoorden (1)

Als de bloedsuiker spiegel te laag is, is het spuiten van insuline juist funest, omdat insuline de bloedsuikerspiegel nog verder verlaagd, zodat je in een coma kunt geraken.
Het is juist de bedoeling dat je koolhydraten tot je neemt, om de bloedsuikerspiegel weer wat op te krikken, dat kan op verschillende manieren, zoal het drinken van (sterke) aanmaak limonade,of het nemen van suikerklontjes.
De oorzaak kan idd zijn, dat je te weinig hebt gegeten, maar ook andere zaken zoals b.v. stress kunnen de oorzaak van een hypo(te laag bloedsuiker gehalte) zijn.
Meestal kondigt een hypo zich van te voren aan, zoals b.v. zweten en trillen en een onaangenaam gevoel in de maagstreek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt gelijk alleen heeft de ervaring mij geleerd dat de verschijnselen waarmee een hypo zich aankondigt met de jaren snel zwakker worden en uiteindelijk grotendeels verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik voel ze als 80 jarige met 32 jaar diabetes, gelukkig nog steeds aan komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor mij het juiste antwoord: Kort en bondig weergegeven. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik voel ze als 48 jarige met 41 jaar diabetes al jaren niet meer op de manier die Moolkeesje beschrijft.