Is er ooit onderzoek naar gedaan waarom sommige moeders pas ziek worden als de rest van de familie weer beter is?

Is dit een sterk moederinstinct? Het valt mij op dat als zo vaak mijn man en kinderen ziek worden ik pas lang erna (of helemaal niet) zelf ziek wordt. Lijkt wel of mijn lichaam denkt: eerst hun dan ik. Hoor hier bv op het schoolplein meerdere moeders over. Zijn hier onderzoeken van geweest, of naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeievraag, is hier namelijk ook zo. Mijn moeder is bijna altijd als laatste ziek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik dus ook. Lijk wel van staal..

Antwoorden (1)

Ik kan er even geen onderzoek over vinden maar net als zoveel dingen: het valt je op en dan valt het nog vaker op als je er anderen over hoort praten. Mensen zullen op dat moment alle keren zijn 'vergeten' dat ze eerst ziek waren en toen pas de rest, dat ze gelijk ziek waren of dat ze helemaal niet ziek werden.

Kinderen pakken de meeste virussen als eerste op omdat ze vaak bij elkaar zitten in een warm lokaal. Volwassenen zitten veel minder vaak met zoveel mensen dicht op elkaar, zeker als moeder heb je minder vaak dat soort werk. Ook pakken volwassenen minder vaak elk virus op.

Ik herken het totaal niet dat ik na de rest ziek wordt, ik word gewoon bijna nooit ziek en die twee keer dat we een virus hadden wat op onze darmen en maag sloeg waren we gewoon allemaal tegelijk ziek. Verder krijg ik de griepprik en dat is op zich wel een voordeel als moeder in een gezin. Mijn man heeft 2x een hevige griep gehad en ik nog nooit van mijn leven.

Toegevoegd na 6 uur:
Wat ik nog wilde zeggen: het is heel normaal dat je als je minder vaak tussen virussen komt je het als moeder als laatste krijgt omdat je kinderen het mee naar huis nemen en jij dan pas besmet wordt. Je kinderen zijn al eerder besmet.

Zoals ik al zei kan ik daar geen onderzoek over vinden, als ik in het Nederlands of Engels google vind ik allerlei verschillende voorkomende situaties: wat te doen als je als moeder ziek bent met de kinderen, stuur je je kinderen naar school als ze een beetje ziek zijn zodat jij kan werken etc etc etc. Nergens een onderzoek of moeders vaker ziek zijn na de kinderen. Ik denk dat het over het algemeen logisch is als je het virus krijgt van je kinderen die het op school kregen maar veel moeders zijn allang immuun voor die virussen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben nooit als eerste ziek. Maar wil graag weten of er onderzoek naar is gedaan.