Wat is IgE totaal en CRP in het bloed?

Beste mensen, ik kamp al een tijdje met aanhoudende keelpijn en kortademigheid...

Verschillende bloedonderzoeken gehad en wat mij vooral opvalt is dat de IgE totaal (infectieuze serologie) ver boven de maximale grenswaarde ligt.

Als ik mijn huisarts hier naar vraag krijg ik twijfelachtige antwoorden. Hij zegt dat het met allergieën te maken kan hebben maar hij is niet 100% zeker, toch heeft hij me doorverwezen naar een Allergoloog in het Universitair Ziekenhuis waar ik pas half februarie terecht kan...

Wat mij daarnaast enorm opvalt in mijn bloedonderzoeken is dat mijn CRP waarden regelmatig aan de hoge kant liggen, dus boven de maximale grenswaarden...

P.S.: klik op mijn reacties om mijn tekst verder te lezen want dit vak is beperkt...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
18.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De maximale (veilige) CRP waarden zouden lager als 0,50 mg/dl moeten zijn. Op de volgende datums heb ik bloedonderzoeken gehad, ik schrijf naast de datums ook even de waarden van mijn CRP, zie hieronder: 09.10.2009 -> 0,00 mg/dl (dus perfect!) 04.12.2009 -> 1,40 mg/dl (te hoog), by the way, ik heb sterk vermoedens dat ik toen door een teek werd gebeten en ik kreeg voor het eerst kaakgewrichtsproblemen, heel kaakgewrichtspijnen... 30.03.2010 -> 0,00 mg/dl (terug normaal) 30.07.2010 -> 1,60 mg/dl (terug zo hoog!) En ik herinner me nog heel goed dat ik toen voor de eerste keer voor een korte periode met ademhalingsproblemen kampte, maar het ging na een tijdje weer weg... 09.11.2010 -> Hier was CRP normaal maar ze hebben er iets anders bijgerekend waar ik geen verstand van heb, het noemt "A.S.L.O." en de waarde was ook aan de hoge kant, namelijk 256 E/ml, het zou lager als 200 E/ml moeten zijn... Tussen deze periode heb ik zo'n 8-tal maanden geen bloedonderzoeken gehad...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
06.07.2011 -> In deze periode begint mijn nachtmerries... Aanhoudende keelpijn, gepaard met kortademigheid, snakken naar lucht en heel veel moeite met ademen, slikken en spreken doet vreselijk pijn, maar CRP was normaal, wel waren mijn Lymphocyten aan de hoge kant, geen idee wat dit is... 08.09.2011 -> CRP 0,40 mg/dl
14.09.2011 -> 0,50 mg/dl (maximale grens!)
15.09.2011 -> 0,50 mg/dl (maximale grens!)
26.09.2011 -> lager als 0,50 mg/dl
20.10.2011 -> lager als 0,50 mg/dl
25.10.2011 -> terug hoog! 1,10 mg/dl
08.12.2011 -> 0,50 mg/dl (maximale grens!)
15.12.2011 -> 0,09 mg/dl Ik vraag mij af of deze waarden lichtjes gestegen zijn of zijn ze gewoon echt boven de maximale waarden om zich zorgen over te maken? 1 ding is een feit en dat is dat ik me heel slecht voel, nog steeds (sinds juli 2011) kamp ik met aanhoudende keelpijn en kortademigheid. Want mijn nieuwe huisarts die heel deze boel in 1 keer heeft bekeken maakt zich geen zorgen hierover, ik had zo de indruk dat hij mij niet aux-serieux neemt :( Kan iemand mij dus even uitleggen waar die IgE totaal voor dient en waarom zo iets verhoogd kan zijn (en of het een verband kan hebben met kortademigheid en keelpijn) En als laatst wil ik dus weten waar die CRP voor dient en/of die waarden die ik heb genoteerd waarden zijn om zich zorgen over te maken? En of het verder kan onderzocht worden? Zo ja, door wie (welk specialist moet ik contacteren hiervoor?) Graag jullie reactie want zit in een viceuze cirkel waar ik door de artsten bestempeld word als een hypochonder :S Dit doet echt pijn hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs bij het eten heb ik het gevoel om te stikken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En mijn allerlaatste vraag hierover, zou ik geen chronische borreliose hebben? (Ziekte van Lyme), ik lees hier en daar dat ze zo iets moeilijk kunnen diagnotiseren en dat ze vaak valse diagnoses krijgen omdat de waarden vaak niet betrouwbaar zijn :( Onlangs heb ik dit artikel gelezen en het houd me vreselijk bezig, zie even hieronder: http://erwinkompanje.wordpress.com/2010/12/23/atypische-paniekaanvallen-kunnen-een-uiting-zijn-van-chronische-borreliose/
Ritsuka
12 jaar geleden
Heb je na de tekenbeet geen medicatie tegen Lyme gehad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je laten testen op Lyme, dat is zinvoller dan jezelf dolmaken met allerlei 'wat nou als'-scenario's.

Antwoorden (2)

Immunoglobulinen (afgekort Ig), ook antistoffen of antilichamen genoemd, zijn eiwitten die door de mens en andere gewervelde dieren worden geproduceerd als reactie op antigenen. Dat zijn lichaamsvreemde stoffen zoals virussen, bacteriën of grotere moleculen. Doordat de antilichamen zich aan de lichaamsvreemde stoffen binden, kunnen deze onschadelijk worden gemaakt.

Sommige antilichamen komen als losse moleculen voor in het bloed en ander lichaamsvocht. Andere zitten vast aan witte bloedcellen en fungeren als een zintuig van de betreffende cel.

Als het antigeen in contact komt met de passende B-cel wordt deze gestimuleerd om zich te delen en grote hoeveelheden antilichamen te produceren. De antilichamen komen vervolgens terecht in het bloed en in de extracellulaire vloeistof van de weefsels. Naast de antilichaamproducerende Plasmacellen ontstaan ook geheugencellen, de B-geheugencellen. De laatste blijven jaren in het lichaam aanwezig voor het geval het antigeen nog eens terugkomt. Door dit mechanisme kan het lichaam zich binnen redelijke tijd tegen allerlei antigenen weren, zonder dat alle antigenen continu voorhanden hoeven te zijn. Zie ook vaccinatie.

Immunoglobulinen behoren tot de globulinefractie van het bloed en vormen een belangrijk onderdeel van het immuunsysteem.

Jij hebt niet IG maar IGE
Dat is hetzlefde maar dan gebeurd het in jouw slijmvliezen... Daarom kan je ook zulke raare stik momente krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees het verhaal eerst is goed!!!
Het gaat over de hoofdklasse IG en op t einde vertel ik over de IGE dat dat in de slijm vliezen zit!!
Ik weet zo niets van CRP, maar IgE is een afweermolecuul dat net als andere antistoffen door plasmacellen in hetv bloed wordt gemaakt. Dit type antilichaam reist door het bloed om vervolgens aan mestcellen te binden. De mestcellen bevinden zich in grote getale in je slijmvliezen (keel). Komen de antilichamen in contact met het antigen dan krijg je een allergische reactie. De mestcel gaat histamine produceren en je krijgt zwellingen etc. (opgezette keel). Het antigen wordt in dit soort gevallen vaak een allergen genoemd, omdat je de reactie bijvoorbeeld van stuifmeel kunt krijgen in plaats van een serieuze ziekteverwekker. Een verhoogd IgE duidt voor een arts dus op een allergie, en de schommelingen zouden door een verschillende blootstelling aan allergen (bv stuifmeel, huisstof) veroorzaakt kunnen zijn. Het lijkt me nu zaak uit te zoeken waar je allergisch voor bent. Een KNO arts heeft daar tests voor.

Het is inderdaad mogelijk dat je bent getest op Lyme en er een zgn vals negatief is, je bent besmet maar de test ziet het niet. Dat is een kennis van me overkomen. Na een test in Duitsland kwam dat aan het licht. Lyme komt echter niet zo overeen met je klachten en een verhoogd IgE. Daarom denk ik dat je huisarts een goede beslissing heedft genomen door je een verwijzing naar een allergoloog te geven. De wachtlijsten in de zorg zijn een probleem voor iedereen en daar hebben we nu eenmaal mee te leven.