Hoe blijf ik rustig? Snel hartritme.

Sinds 2005 heb ik een lichte hartspierverzwakking (cardiomyopathie), ik ben nu 40. Heel af en toe krijg ik een snel hartritme in rust, meestal 's nachts in bed. Mijn hart slaat dan 160/170 slagen per minuut. Ik weet dat ik rustig moet blijven. De specialisten hebben me ook 'op het hart gedrukt' dag het geen kwaad kan maar toch schiet ik elke keer weer in paniek omdat destijds op deze manier mijn lichte hartziekte werd ontdekt (hartbewaking, enge ingrijpende onderzoeken hebben sporen nagelaten). Ik ben er als de dood voor. En denk dan werkelijk dat ik dood ga... Ik ga eerder dood van de angst. Iemand tips hoe ik deze angst kan overwinnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Het beste antwoord

Je kunt meerdere sporen bewandelen om zowel je hartslag beter onder controle te krijgen als de angst te verminderen. Wat je snelle hartslag betreft: ontspanningsoefeningen kunnen zeker helpen! Denk b.v. aan yoga, meditatie of autogene training. Die technieken zijn erop gericht om je lichaam te ontspannen en je hartslag te verlagen. Wel even goed uitzoeken welke vorm van yoga of meditatie het beste aansluit bij jouw behoeften!

Verder kun je eens bij je huisarts informeren of het zinvol is tijdelijk bètablokkers te gebruiken (zie bron), die ook helpen je hartslag te reguleren.

Ook je angst om een hartaanval te krijgen kun je aanpakken. Daarbij kun je denken aan psychotherapie of een meer geïntegreerde aanpak bij een gespecialiseerd Angstcentrum. Daar hebben ze ervaring met alle soorten angsten. Deskundigen uit verschillende disciplines (artsen, therapeuten) werken nauw samen om het probleem aan te pakken.

Emoties (zoals angst) zijn het gevolg van je gedachten. Er zijn verschillende (goede) boeken te koop die je leren om op een andere (betere) manier met je lichamelijke klachten om te gaan. De boeken staan vol met oefeningen, dus je moet er wel iets voor doen! 'Ik kan denken/voelen wat ik wil' (http://www.bol.com/nl/p/ik-kan-denken-voelen-wat-ik-wil-cd/1001004002909310/) leert je om negatieve gedachten ('Help, ik ga dood') te vervangen door rationele gedachten, waardoor je angst verdwijnt of in elk geval vermindert. Ook het boek 'Denk je sterk' (http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/denk+je+sterk/N/8299/search/true/searchType/qck/suggestedFor/denk+je+sterk/sc/books_all/index.html?_requestid=213174) is beslist een aanrader.

Sterkte en succes!
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Probeer ten eerste een paar keer diep in te ademen, dat kalmeert je hartslag, paniek maakt het alleen maar erger waardoor je hartslag versnelt en je alleen meer in paniek kan raken.
Ik denk persoonlijk dat je met dit probleem het beste naar de huisarts of psycholoog kunt gaan om het te bespreken, want het is voor jou een reele angst geworden na je trauma, en maakt je conditie alleen slechter. Een psycholoog kan je goed helpen met je "paniekaanvallen".
Het vervelende is namelijk dat een onregelmatige / snelle hartslag je sowieso al een angstig gevoel geeft, en doordat je in paniek raakt blijf je je lichaam "opjagen" en kom je in een soort spiraal terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diezelfde klachten heb ik ook achter de rug, alleen heb ik geen hartspierverzwakking. De nachtelijke hartritmestoornis (bij mij VKF) traden uiteindelijk ook overdag op en hielden steeds langer aan waardoor ik niet meer goed kon functioneren (kortademigheid door de onregelmatige hartslag).
Zelfs zwaardere medicijnen welke de geleiding van het hart reguleren hielpen niet meer. Na een aantal jaren heeft het uiteindelijk geleid tot een intraveneuze operatie via de lies, een zogenaamde ablatie.
Praat er eens met je huisarts over of dat ook voor jou een oplossing kan bieden.