Waardoor komt het dat mensen last krijgen van de schildklier?

Mijn dokter vertelde dat het te maken zou kunnen hebben met Tsjernobyl!
Of komt het ergens anders door?
Maar waardoor dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
4.3K

Het beste antwoord

Meestal zijn schildklierziekten auto-immuunziekten. Die veroorzaken een te trage of te snelle schildklier. Dat komt omdat antistoffen die je zelf maakt, de schildklier min of meer aanvallen en soms ook stuk maken.

Meestal, maar lang niet altijd, is er een erfelijke component (=gevoeligheid) voor auto-immuunziekten in de familie. Zo komt diabetes vaker voor bij familieleden, maar ook auto-immuun vitB12 tekort, coeliakie (glutenintolerantie) en ziekte van Addison (bijnierproblemen).

Je hebt waarschijnlijk naast die erfelijke aanleg ook een trigger nodig om een auto-immuunziekte te krijgen. Zo is bij schildklierproblemen de zwangerschap en overgang een bekende trigger. Men weet niet precies waarom.
Men denkt ook aan foutjes van het afweersysteem na infecties. Eigenlijk weet men nog niet precies waarom iemand met een aanleg ook daadwerkelijk de ziekte krijgt.

Er zijn heel veel mensen (waaronder velen die het niet weten) die een schildklierprobleem hebben. Men schat in Nederland zo rond de 800.000
Levothyroxine (nagemaakt schildklierhormoon) is één van de meest voorgeschreven medicijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jee zoveel zeg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en de helft is onontdekt.... Die hebben al wel klachten, maar wordt afgeschreven op postnatale depressie (niet alle postnatale depressie zijn schildklierklachten) op overgangsklachten, burn out (ook niet alle burn outs zijn schildklierklachten). Het is zo divers en begint meestal zo sluipend dat de diagnose vaak lang op zich laat wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaa... Zo kn het ook zijn dat je schildklierwaardes normaal zijn, maar dat je weldegelijk een schildklierprobleem hebt! Zo heb ik een B12 tekort, en ook veel klachten op schildklier gebied. Het is nu maar afwachten :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de duidelijke uitleg, en ook de aanvullende pb,tjes

Andere antwoorden (3)

Het kan ook erfelijk zijn, zoals bij mij in de familie. Dit was al ver voordat Tsjernobyl was geweest. Het gaat generaties door helaas.

Toegevoegd na 6 minuten:
Volgens mens en gezondheid zijn er tot nu toe 2000 mensen gediagnoseerd met schildklierkanker als gevolg van de kernramp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die ramp in tsjernobyl was in 1986 vanaf die tijd is het meer toegenomen zegt mijn dokter...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/56883-ziekten-als-gevolg-van-kernrampen.html Dit is wat ik kon vinden hier over, maar dan gaat het om ernstiger aandoeningen ten gevolge van de ramp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat lees ik ...iek...
Miljoenen mensen over de hele wereld hebben een schildklieraandoening zoals een vergrote schildklier (struma), goed- of kwaadaardige schildklierknobbels of een overactieve schildklier.

En die zouden dat allemaal gekregen hebben nat Tsjernobyl??
Dat gelooft jouw dokter zelf niet.

Oorzaken
Struma kan door verschillende aandoeningen worden veroorzaakt. Dat zijn onder andere:
•Ziekte van Graves – hierbij zwelt de schildklier op en wordt er te veel thyroxine aangemaakt.
•Thyreoïditis (schildklierontsteking) – hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn, bijvoorbeeld een virale infectie.
•Jodiumtekort – de schildklier heeft jodium nodig om hormonen te kunnen produceren. Als u te weinig jodium binnenkrijgt, zwelt de schildklier op bij een poging voldoende hormonen te produceren.
•Medicatie – sommige medicijnen (bijv. amiodaron, interferon-alfa en lithium) kunnen een struma veroorzaken.
•Erfelijke factoren – sommige mensen hebben aanleg voor een vergrote schildklier.

Schildkliernoduli (knobbeltjes op de schildklier) kunnen worden veroorzaakt door:
•een cyste – een met vocht gevulde, goedaardige tumor (geen kanker);
•een adenoom – een solide, goedaardige tumor;
•een kankergezwel (zeldzaam).

A}}Een overactieve schildklier kan het gevolg zijn van de ziekte van Graves of schildklierknobbels.

B}}De twee belangrijkste oorzaken van een te langzaam werkende schildklier (hypothyroïdisme) zijn auto-immuniteit (waarbij de schildkliercellen worden vernietigd door witte bloedcellen die de schildklier aanvallen) en een bijwerking van de behandeling van schildklieraandoening.

Er is nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij zegt....het zou kunnen...hij heeft niet beweerd t zo is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter plekke, ja dat kan, zeker omdat bij Tjernobyl de mensen in de omgeving niet op tijd, of helemaal niet een jodiumpil kregen. Die jodiumpil met een mega hoeveelheid jodium voorkomt dat radioactief jodium in de schildklier wordt opgeslagen en zo de schildklier van binnenuit voor langere tijd kan bestralen en zo schildklierkanker KAN veroorzaken. Dat is vooral bij kinderen zo. Bij mensen boven 40/50 is er eigenlijk geen verhoogde kans op schildklierkanker bij blootstelling aan radioactief jodium bewezen... Maar, je kunt er geen echt onderzoek naar doen. Je kijkt naar de gevolgen bij echte rampen. Hier in Nederland/België is het zeer, zeer onwaarschijnlijk, of eigenlijk praktisch uitgesloten dat radioactief jodium schildklierziekten (m.n. dus kanker) heeft of zal (Japan) kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
c+
Ongeveer 1 miljoen Belgen hebben last van de schildklier.

Een frequente oorzaak van hypothyroïdie/hyperactiviteit van de schildklier is de ziekte van Basedow, veroorzaakt door auto-antistoffen (antistoffen geproduceerd door de patiënt zelf) die leidt tot een verhoogde synthese van schildklierhormonen. Een teveel aan jodium, met name veroorzaakt door de inname van bepaalde jodiumhoudende geneesmiddelen kunnen een reversibele hyperthyroïdie veroorzaken.

Een goiter kan te wijten zijn aan een ontsteking van de schildklier of thyroiditis.

De ziekte van Hashimoto is één van de frequentste oorzaken van een slechte werking van de schildklier/hypothyroïdie. Bij deze auto-immuunziekte worden auto-antistoffen tegen de schildklier geproduceerd, hetgeen op lange termijn kan leiden tot een onvoldoende synthese van schildklierhormonen.
De hypothyroïdie kan het gevolg zijn van
1) heelkundige verwijdering van de schildklier
2) thyroiditis
3) radiotherapie voor een kanker in de halsstreek.
—————————————————————————

De wetenschappelijke wereld onderzocht de voorbije 20 jaar de gezondheidseffecten van de radioactieve besmetting door het ongeval met de kerncentrale van Tsjernobyl in 1986. Sinds 1990 vond men een duidelijke toename in de incidentie van schildklierkanker bij personen die als kind een grote blootstelling aan radioactief jodium opliepen. De toename is het grootst onder de kinderen die ten tijde van het ongeval jonger waren dan 4 jaar. Men stelde tot nu toe een 4000-tal gevallen vast en naar verwachting zal het verhoogde risico nog jaren aanhouden. Van de personen die schildklierkanker kregen zijn er maar enkele overleden. Ervaring in Wit-Rusland heeft geleerd dat de overlevingskans voor deze vorm van kanker op dit ogenblik bijna 99 % bedraagt.

Dus je dokter heeft ook wel een beetje gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citeer even een stukje uit de tekst:
Sinds 1990 vond men een duidelijke toename in de incidentie van schildklierkanker bij personen die als kind een grote blootstelling aan radioactief jodium opliepen. De toename is het grootst onder de kinderen die ten tijde van het ongeval jonger waren dan 4 jaar. Ik meende toch begrepen te hebben dat het hier om de plaatselijk blootstelling, dus vooral de circel van zo'n 40-50 km rond de centrale betrof.
Hier in Nederland/België, Europa is geen grote blootstelling geweest. Het betreft overigens schildklierkanker, een andere aandoening als de auto-immuunziekten. Het bovenstaande stukje is niet zo duidelijk waar men de toename constateerde... Het deel (wel meetbaar, maar laag) dat hier neerdaalde zou weinig of geen effect hebben. Wel neemt op de wereld het aantal schildklierkankers toe (het is nog steeds redelijk zeldzaam in vergelijking tot andere kankers). Zo is het inmiddels verstandig om bij Ro fotos van het gebit, een lapje ter bescherming van de schldklier te vragen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee er was geen grote blootstelling in '86...toch konden we even moeilijk aan melk komen en werden de koeien binnen gehouden,omdat er een wolk richting nl op was gekomen...