nee dat is het niet. Het is een mutatie van het genetisch materiaal wat dit veroorzaakt. Dit sppringt niet over.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zie hieronder antwoorden die suggereren dat het een domme vraag is. Dat is het niet. Er zijn vormen van kanker die veroorzaakt worden door virus infectes. Bv leverkanker kan dit als oorzaak hebben. En aangezien virussen wel overdraagbaar kunnen zijn..

Bij longkanker is dit echter niet zo, voor zover bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee kanker en dus ook longkanker is niet besmettelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kóm je nou op zo'n vraag. Geen enkele soort kanker is besmettelijk! De aanleg om het te krijgen kan eventueel wel van je (voor)ouders geerfd worden, maar verder kan het met geen mogelijkheid van de ene op de andere mens overgaan!

Toegevoegd na 39 minuten:
Ter verduidelijking: De gedachte dat je iemand met longkanker zou gaan mijden omdat je denkt dat het besmettelijk is deed mij zo reageren. Het gebeurt helaas maar al te vaak dat ernstig zieke mensen in de steek worden gelaten, laat dat alsjeblieft niet zijn door misvattingen!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je nu op zo'n botte reactie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met Moolkeesje eens
Amadea
12 jaar geleden
Hoe komen jullie er nou bij dat het een botte reactie is? Het is uiterste verbazing over dat iemand kan denken dat dit zo zou kunnen zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaalde typen baarmoederhalskanker worden veroorzaakt door een virus en zijn dus besmettelijk.
Amadea
12 jaar geleden
Niet besmettelijk in de zin van als je die persoon een hand of zoen geeft of zij niest dat jij het ook kunt krijgen. Alleen via intiem seksueel contact kan dat virus overgedragen worden van een man naar een vrouw.
Amadea
12 jaar geleden
Dat klopt dus ook. Het is overdraagbaar door seksueel of bloedcontact. Maar je krijgt het heus niet door bij iemand die het heeft gewoon op bezoek te gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook baarmoederhalskanker of leverkanker is niet besmettelijk hoor! De virusinfecties (hpv, hepatitis) die het KUNNEN veroorzaken wel natuurlijk. Maar je kunt niet zeggen dat diet besmettelijke vormen van kanker zijn.
Kanker kan niet van de ene op de andere persoon worden overgedragen.
Nee, longkanker is niet besmettelijk, misschien ben je ind e war met tb dat wel besmettelijk kan zijn
12 jaar geleden
Het is niet besmettelijk, maar de aanleg er voor, kan wel worden door gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat is geen ander antwoord dan wat ik al gegeven heb...
Nee, longkanker is niet besmettelijk en ook niet erfelijk. Wel zijn er bepaalde erfelijke factoren die er voor zorgen dat sommige personen meer kans maken op het ontwikkelen van longkanker dan anderen.

Zo weten we dat rokers waarvan een rechtstreeks familielid een voorgeschiedenis van (long-)kanker heeft, 30 maal meer kans hebben op het ontwikkelen van een longkanker.

Maar het is niet besmettelijk. Je hoeft dus niet bang te zijn dat iemand met longkanker de ziekte kan overdragen.