Hoe lang heb je te leven als je taaislijmziekte hebt, en hoe was dat vroeger?

Als je allerlei therapieën ondergaat, hoelang heb je dan te leven, en hoe zit dat als je er niks aan doet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Antwoorden (1)

De gemiddelde levensverwachting van CF-patiënten is de afgelopen jaren sterk verbeterd, door nieuwe inzichten in de behandeling. Enkele tientallen jaren geleden lag de gemiddelde levensverwachting nog rond de tien jaar. De meeste mensen met CF worden op dit moment ouder dan dertig jaar. Voor baby’s die op dit moment met CF worden geboren, neemt de gemiddelde levensverwachting nog steeds toe.
Het verloop van CF is zeer grillig en voor bijna iedereen anders. Ook de ernst van de klachten en de daarmee samenhangende levensverwachting kan per patiënt belangrijk verschillen. Vooral de longen zorgen bij de meeste patiënten voor ernstig problemen. Hoe eerder Cystic Fibrosis wordt ontdekt, hoe eerder de behandeling kan worden gestart. Met behulp van vroegtijdige diagnose en optimale behandeling kan de schade aan de diverse organen zoveel mogelijk beperkt worden. Dit leidt tot een betere levensverwachting.