Hoe lang duurt het herstellen na het verwijderen van een nier?

Over anderhalve week word mijn rechter nier verwijderd.
Hij is verschrompeld en werkt nog maar voor een paar procent. Ik heb namelijk reflux, een aangeboren afwijking aan mijn rechter urineleider.

Het klepje werkt niet goed, als ik plas word er urine omhoog gedrukt mijn rechter nier in. Daardoor zijn er bacteriën in mijn nier terecht gekomen met als gevolg heel veel pijn en heel veel blaasontstekingen. Nu na jaren ermee rond te hebben gelopen en van het kastje naar de muur te zijn gestuurd is er eindelijk een diagnose en moet mijn nier er jammer genoeg uit. Hij is te zwaar beschadigd.

Ze gaan het via een kijkoperatie proberen maar het kan dat het toch een open operatie moet worden (een snee van 30 cm)

Kan iemand (het liefst iemand die ermee te maken heeft gehad) mij vertellen wat ik kan gaan verwachten na de operatie? Hoe lang duurt het herstellen? waar moet ik rekening mee houden? De arts zegt tussen 2 en 6 weken maar daar zit nogal wat verschil tussen...

Bij voorbaat zeer hartelijk dank!

(Ik ben een vrouw van 28)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.1K

Het beste antwoord

Wat je arts zegt klopt wel. Bij een kijkoperatie worden er (meestal drie) kleine gaatjes in je buik gemaakt waardoor de ingreep gedaan kan worden. Ten gevolge van al het gemanipuleer in je buik en de ingreep zelf heb je een week of twee nodig voor herstel. De nieren zitten diep, helemaal achterin de buikholte. Daarom is een kijkoperatie lang niet altijd mogelijk en kan het dus inderdaad een klassieke buikoperatie worden, waar een week of zes voor staat om te herstellen. Met één nier valt prima te leven maar het is allemaal toch geen kleinigheid wat jij meemaakt. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als jij dit simpele antwoord van jouw arts al niet vertrouwd, dan zou ik nog maar eens heel goed overwegen of je je wel door hem/haar wilt laten behandelen!
Het verwijderen van een nier is geen sinecure en zonder rotsvast vertrouwen in zowel het plan van aanpak als het behandelende team ben je niet slim bezig.
Overigens is 2 tot 6 weken een aardige prognose. Er is echter erg veel afhankelijk van de patiënt en wat er verstaan wordt onder 'herstellen'. 2 Weken tot je je weer beter voelt, en 6 tot je weer aan het werk kunt. Onthoudt dat het antwoord op vragen altijd zo duidelijk is als de vraag toestaat...