Weet je zeker dat je crohn hebt door de waardes in de ontlasting?

Hallo,

Ik ben nu al maanden bezig met onderzoeken in het ziekenhuis. Tot 2 weken geleden hebben ze mijn ontlasting ook is een keer na gekeken. Nu heeft de internist gezegd dat in de waardes van de ontlasting staat dat ik crohn heb en moet nu nog een week wachten tot de onderzoeken. Als het in de waardes van mijn ontlasting staat wil dat dan zeggen dat ik het zeker heb? Of is er dan nog geen zekerheid? Ben op van de spanning omdat ik niet meer weet wat ik ervan moet denken... Iemand een idee erover?

Gr. Dimphy

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Aandoeningen die op Crohn kunnen lijken zijn prikkelbaredarm syndroom, andere vormen van colitis (dikkedarm ontsteking) zoals colitis ulcerosa* en nog enkele andere aandoeningen die geassocieerd zijn met de symptomen.
De diagnose van Crohn is niet gemakkelijk en kan een hele tijd in beslag nemen. De diagnose is gebaseerd op lichamelijk onderzoek en andere tests zoals bloedtesten, gastro-intestinale röntgenfoto's en een colonscopie (rectaal onderzoek). Ook kan er nog een abdominale CT scan genomen worden en/of een abdominale echografie en/of een endoscopie.

De labtests die gedaan kunnen worden zijn uiteenlopend en daar kan ik geen duidelijke uitspraak over doen aangezien ik niet weet welk onderzoek er gedaan is. In de ontlasting vindt men leukocyten en wordt er gekeken of er pathogene bacteriën aanwezig zijn.

Ik kan je eventueel nog aanvullende informatie verschaffen over Crohn, de diagnose en de behandeling als je dat wil (via een privébericht o.i.d.). Maar dit is misschien op de zaken vooruit lopen. Belangrijk is ook dat je goed blijft communiceren met de behandelend arts en je vragen aan hem/haar stelt, bereid je eventueel voor op het consult, maak een lijstje met vragen die je wil stellen bijvoorbeeld.

*Colitis ulcerosa is ook een chronische dikkedarmontsteking die gepaard gaat met zweervorming. Het onderscheid tussen colitis ulcerosa en Crohn kan lastig zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord op je vraag ben ik spontaan vergeten erbij te zetten. Het is dus nog niet zeker dat je de ziekte van Crohn hebt, dit is pas met zekerheid te zeggen nadat er meerdere onderzoeken hebben plaatsgevonden.