Ik heb zojuist ('s nachts) weer geprikt, en ik zie dat mijn suiker weer stukken hoger is als voor ik naar bed ging. Terwijl ik niets gegeten heb. Hoe?

Hoe kan dat? Ik zie ook regelmatig dat die 's morgens het hoogst is, en gedurende de dag weer zakt, na de maaltijden.
Mijn suiker is verder bijna altijd te hoog, ik heb zover ik weer nooit hypo's.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
8.1K

Antwoorden (3)

Na de maaltijd staat bij iedereen de suiker te hoog maar bij gezonde mensen zet insuline (geproduceerd in de pancreas) dit om naar glycogeen (reservesuiker) maar wanneer we het Dan terug nodig hebben enkele uren na de maaltijd wordt dit met behulp van adrenaline(bijnieren) terug omgezet naar glucose waardoor onze spiegel terug normaal komt te staan.aangezien jij dit niet voldoende aanmaakt gebeurt dit omzetten bij jou niet daarom moet je insuline spuiten.insuline is een hormoon dat rechtstreeks reageert op de te regelen factor
in het bloed glucose dus.Duidelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok.. zoiets werd door de dokter ook al uitgelegd.
Maar het beantwoord mijn vraag volgens mij niet echt? En verder spuit ik (nog) geen insuline. Vraag blijft, waarom stijgt mijn suiker, ook al eet ik niets?
Blijkbaar werkt mijn pancreas dus uitstekend, in ieder geval. En ook het omzetten naar glycogeen gaat blijkbaar goed. Anders zou mijn suiker niet stijgen zonder te eten. Zou het dan zijn dat mijn bijnieren niet goed werken, die er voor moeten zorgen dat het weer normaal komt te staan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ricie, de pancreas IS de aalvleesklier..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*alvleesklier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet adrenaline, maar glucagon zorgt er voor dat de bloedsuikerspiegel weer verhoogt word, lang na de maaltijd.
Ook adrenaline zorgt er wel voor, maar dan in geval van stress en angst en opwinding enzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ricie de pancreas is de alvleesklier en aangezien ik Grieks gevolgd heb zal ik dat wel weten zeker!Conclusie:als je te zwakbegaafd bent om een kritisch en zinvol antwoord uit eigen beweging te formuleren moet je het ook niet van Wikipedia gaan halen en dan nog foute kritiek op anderen geven en man wat ben jij een nul zeg Ricie :-)
Dat kan 2 redenen hebben.

Avond "normaal", 's nachts "te hoog", nuchter "nog hoger"
komt door verminderde insuline werking/aanmaak.

Avond "te laag, 's nachts "normaal", nuchter "te hoog"
dit noemt men het Somogyi effect.
Wanneer het bloedsuikerniveau de vroege morgen sterk gedaald is zal het lichaam, in reactie, zelf daarop bepaalde hormonen aanmaken. Deze hormonen uitstoot helpt het glucose nivo te verhogen om een hypo te vermijden.

Er is nog een 3e verschijnsel dat men het Dawn effect noemt.
Avond "normaal", 's nachts "normaal", nuchter "te hoog"
We spreken over het Dawn effect, als we 's morgens een verhoogde bloedsuikerwaarde hebben, door de hormonen die ons lichaam op gang trekken in de vroege ochtend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als het niet altijd zo is dat het smorgens te hoog is, of het hoogste?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt ervan af hoe laat en wat u gegeten die avond heeft .
Mijn diabetes viert binnenkort zijn 30e verjaardag en ik heb geleerd me niet te veel aan te trekken van hoge bloedsuikerwaardeen.
Alleen al het feit dat je je zorgen maakt over die hoge waarden, ook vooraf aan het prikken, veroorzaakt al stress en die zorgt dan weer voor......juist!
Op aanraden van mijn internist, in samenspraak met de diabetes consulente prik ik nog slechts 1x per week een 4 punts scheme, d.w.z. voor elke maaltijd en 's avonds voor het slapen gaan.
Er is idd vaak geen peil op te trekken, behalve dan, dat stress bewust of onbewust en grote invloed uitoefent op je bloedglucose waarden.
Ik zou zeggen, probeer er iets relaxter mee om te gaan.
Als je constant hoge waarden hebt, zul je idd niet snel een hypo krijgen, maar zorg er toch maar voor,altijd druivensuiker bij je te hebben.
Ik hoop, dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh... zou best kunnen. Niet zo lang geleden vond ik het prikken veel enger, en raakte is sneller gestresst ervan.. en toen was het stukken hoger nog ;-)