Sinds wanneer 'bestaat' PTSS? Na welke oorlog werd het echt serieus genomen en onderzocht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
3K

Het beste antwoord

PTSS of PTSD (Post Traumatic Stress Disorder) werd naar mijn weten voor het eerst serieus genomen in en direct de Vietnamoorlog. Daar ging dokter Eric Vermetten serieus aan de slag met getraumatiseerde VS soldaten.

Na verschillende experimentele behandelingen had Dr. Vermetten al snel de juiste weg ingeslagen en Dr. Vermetten geldt nu in Nederland als DE autoriteit op het gebied van behandelen van PTSS bij militairen. Hij werkt momenteel in het Centraal Militair Hospitaal en is verschillende keren in het nieuws geweest op heb gebied van vernieuwende onderzoeken op het gebied van PTSS.

Eric Heeft ook diverse boeken en publicaties op zijn naam staan en wordt gezien als een zeer vooraanstaand deskundige in de wereld.

In Nederland werd pas serieus naar PTSS gekeken na de uitzendingen begin jaren 90. De ervaringen in Libanon werden door sommigen nog afgedaan als onvoorbereid en niet weerbaar personeel. Hoe triest dat achteraf ook is, want daar had het weinig mee te maken volgens mij. Na de eerste uitzendingen in Bosnie kwam er langzaam wat beleid op gang mbt behanmdeling van PTSS. Toen op 11 juli 1995 de Enclave Srebrenica viel was duidelijk dat we in Nederland hier voorlopig niet klaar mee zouden zijn. Tot op de dag van vandaag wordt dit serieus opgepakt door het Nederlandse leger.

Ik ken Dr. Vermetten persoonlijk. Ik heb ook behandelingen van hem gehad als gevolg van het zien van zeer traumatische beelden, en het zelf in levensgevaar zijn tijdens mijn uitzending met Dutchbat in Srebrenica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aan het begin van de 19 eeuw werden de verschijnselen van PTSS al gezien door artsen bij militairen.
Pas tijdens de eerste wereldoorlog kwamen er behandelmethoden voor. In de tweede wereldoorlog zou je kunnen zeggen dat het voor het eerst echt serieus genomen werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'aandoening' zelf heeft natuurlijk altijd bestaan ; al in oude werken van Shakespeare is de aandoening voor kenners terug te vinden.

Al voor Amerika betrokken werd bij de tweede wereldoorlog lag er een vrij compleet 'draaiboek'/omschrijving klaar van wat PTSS ongeveer inhoud, hoe je het kunt herkennen en eventueel behandelen. Echter de officiële opname in de DSM-lijst )van psychiatrische aandoeningen) dateert pas van na de Vietnamoorlog. (ca.1980) . Dat is dus de oorlog die je 'zoekt'.

Dat is natuurlijk niet alleen het gevolg geweest van het feit dat pas na de tweede wereldoorlog de psychiatrie echt een volwaardige tak van de geneeskunde is geworden, maar ook van de grote toename van het aantal mensen met de betreffende aandoening na die twee grote ingrijpende 'nieuwe' oorlogen. (WOII en Vietnam).

Dit was even uit mijn blote hoofd, maar i heb zowaar een bron gevonden. Wel een beetje een uitgebreide (27 pagina's), maar als het onderwerp je intereseert, zeker de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is natuurlijk wel wanneer het echt serieus en behandeld werd. Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Shell-shock lees ik:
In 1917 kwam het eerste boek “Shell-shock” uit waarin een beschrijving wordt gegeven van het psychiatrisch zorgensysteem in Groot-Brittannië in de oorlogsjaren. Ook de verzorgingsrichtlijnen worden hier uitvoerig in beschreven.
Dat zou je ook als serieus nemen kunnen beschouwen. En dan is de oorlog die de vraagsteller zoekt de eerste wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan hebben we blijkbaar totaal verschillende bronnen.
Zie mijn bron (pagina 3). Maar ook jouw bron noemt het volgens mij wel gewoon als aanloop. ''Shellshock'' en later 'Battle Fatique" zijn inderdaad oudere pogingen de aandoening danwel varianten daarvan te benoemen / omschrijven, maar dekten blijkbaar onvoldoende de lading. Vooral toen bleek dat niet alleen oorlog verantwoordelijk is voor wat we nu PTSS noemen. In de 'shellshock"-tijd (tussen WOI en WOII) nam men nog aan dat de aandoening veroorzaakt werd door luchtverplaatsing door de ontploffende granaten (zoals de naam al aangeeft). Na / tijdens de tweede wereldoorlog kreeg men meer het idee dat het zien van gewonde maten, angst en vermoeidheid, kortom, de oorlog zelf. Toen werd het 'battle-fatigue' (oorlogsvermoeidheid) genoemd. Pas tijdens en na de Vietnam-oorlog werd er serieus onderzoek gedaan naar de symptomen en resulteerde dit uiteindelijk in een omschrijving / classificatie volgens DSM. Sinds die tijd weten we ook dat niet alleen een oorlog maar ook een ernstige traumatische gebeurtenis als een grote ramp of ongeval de aandoening kan veroorzaken. Je hebt in zoverre gelijk, dat er sinds de eerste wereldoorlog niet meer zondermeer vanuit werd gegaan dat soldaten die 'doordraaiden' toneelspelende deserteurs waren, en onder andere met elektroshocks en hypnose 'behandeld'. Maar van PTSS was toen nog niet echt sprake ; de psychiatrie moest nog min of meer uit de kinderschoenen komen voor de tijd daar rijp voor was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik een aanvulling op je verder zeer volledige en accurate verhaal geven? PTSS (Engels: PTSD) wordt heel vaak veroorzaakt door oorlogssituaties maar komt mogelijk vaker voor bij niet-militairen en hoeft ook niet door oorlog te worden veroorzaakt. Marteling, verkrachting, gijzeling, doodsbedreiging, zware ongevallen en stapeling van nare, schokkende ervaringen kunnen allemaal PTSS veroorzaken. Dergelijke traumatische ervaringen 'horen' overigens wel vaak bij oorlogen. O ja, +1 :-)
Halverwege Eerste Wereldoorlog ging men spreken over ‘warneuroses’ en ging er meer en meer aandacht ontstaan voor de psychologische oorzaken van de ‘shell shock’ zoals het verschijnsel nog steeds werd genoemd.

De militaire psychiatrie kwam tot ontwikkeling die de antwoorden probeerde te leveren op de problemen die samenhingen met deze ‘warneuroses’.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog was er weinig begrip voor dit soort afwijkingen. Patiënten werden vaak al lafaards gezien en als zodanig behandeld. Vele soldaten die ter dood veroordeeld werden door de militaire rechtbanken leden aan ‘shell shock’.

Pas in de Tweede Wereldoorlog werd het probleem van de ‘warneuroses’ goed onderkend.