sowieso bij 40 graden, maar al heb je bijvoorbeeld keelontsteking en je hebt 39 graden koorts dan moet je ook gewoon gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste keelontstekingen gaan vanzelf weer over. Heb je ze regelmatig dan heb je een reden om te overleggen met je huisarts.
Ik zou bellen als het zo'n 40-41 graden is. Dit is mijn mening. Er is geen afgesproken grens of iets dergelijks als je daar op doelt.
Als het nou een aantal dagen aanhoud zou ik sowieso even bellen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
41 graden is gevaarlijk hoog, daar zou ik echt niet op wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, andere factoren zijn belangrijk in combinatie met koorts, zoals de duur. +1
Bij 39 + en als het langer duurt dan twee dagen en je ouder bent dan zeg 12 jaar. Daarbij lat je je gezonde verstand werken en luister naar je omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent wel erg voorzichtig... :-) +1 voor de tip om je gezonde verstand te gebruiken. Dat moet je natuurlijk altijd en in de eerste plaats doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee dagen 39+ (lijkt wel op 50+) en ouder dan 12, zeg bv 50+ en je omgeving vertrouwt het niet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie, nu het koude seizoen weer begonnen is, dagelijks kinderen en volwassenen met verhoging en koorts. Als die niet te gek ver boven de 40 graden piekt zijn het altijd de andere symptomen die de doorslag geven om in te grijpen dan wel het advies te geven om uit te zieken: sufheid, tonsillair abces (kun je zien), hoorbare ademhaling, pijnklachten, naar het oor grijpende kinderen etc. etc. Bij heel kleine kinderen en risicogroepen, zeg maar de indicatiegroep voor griepvaccinatie, ben ik extra voorzichtig. 'Niet pluisgevoel' noemen we dat niet vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Go Keesvi, je hebt er verstand van. Maar bij 40 gr aanhoudende koorts consulteer ik de huisarts. En dat ondanks de griepprik! (-;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terecht en temeer omdat het effect van die griepprik twijfelachtig is. ;-)
Boven de 40 zou ik direct contact opnemen met een arts, in ieder geval al om een koortsverlagend middel te krijgen.

Boven de 42 kun je beter naar de begrafenisondernemer gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer van de laatste zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind die laatste zin wel leuk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind hem ook wel redelijk droog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, ik hou ook wel dergelijke ironie. Maar 40 graden op zich zegt helemaal niets. Enkel dat het handig is om na te gaan waar die vandaan komt. Ben je verder gezond en heb je griep dan heb je meer een aantal glazen water extra dan aan de dokter. Om een voorbeeld te noemen.
Boven de 37.5 heb je verhoging en vanaf 38gr heb je koorts.

Koorts is een reactie van het lichaam vaak bij een infectie met ziektekiemen.
Je moet de arts raadplegen wanneer er geen duidelijke oorzaak is voor de koorts indien ze gepaard gaat met specifieke symptomen (bv. buikkrampen, branderig gevoel bij het plassen, overdreven suf- en slaperigheid)
Of wanneer het langer dan 12 uur aanhoud . Of wanneer je, je om welke reden dan ook heel erg druk maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij 40 graden koorts en bij twijfel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso bij 41 als je bijzondere klachten hebt dan eerder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je merkt dat de temperatuur niet goed is gwn gaan. dat is mijn mening. het kan 38 graden zijn en dat je iets ergs hebt. dus gewoon altijd gaan als je denkt dat iets niet goed is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koorts op zich zegt niet zo gek veel. In combinatie met andere ziekteverschijnselen des te meer. Als je gedurende meerdere dagen 40 graden of hoger hebt is het verstandig om met de huisarts te overleggen. Laat echter altijd ook die andere symptomen meespelen in je overwegingen en het overleg met de huisarts, zoals pijn, misselijkheid/braken, diarree, zwelling, lokale verkleuringen, functieverlies en andere uitvalsverschijnselen etc. Die zijn namelijk veel belangrijker om te achterhalen wat er aan de hand is dan alleen verhoging of koorts.

Uitgangspunt zou moeten zijn om bij koorts helemaal niet in te grijpen. Het is namelijk een reactie van het lichaam op een infectie die de gezondheid bedreigt.

• Koorts zorgt voor een ongunstig levensklimaat voor een aantal ziektekiemen (bacteriën, virussen, parasieten, enz.).
• Koorts lijkt de activiteit van het afweersysteem te verhogen.
• Bij een langdurige koorts die enkele dagen aanhoudt, schakelt het lichaam van suiker (glucose) over op de verbranding van vetten en eiwitten voor de energievoorziening. Glucose is een uitstekende voedingsbodem voor bacteriën, maar bij koorts wordt deze energiebron afgesloten.
• De eetlust daalt waardoor de beschikbaarheid van glucose verder minimaliseert. Gewoonlijk is men ook erg slaperig waardoor de vraag van de spieren naar energie beperkt blijft.
• Tijdens koortspieken produceert de lever stoffen die de vermenigvuldiging van een heleboel ziektekiemen kan dwarsbomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante uitleg over wat koorts in je lichaam doet.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het frappante vind ik dat het verhaal helemaal klopt, voor zover ik kan nagaan. Ik had een paar jaar geleden een flinke longontsteking. Het duurde een aantal dagen en een drietal huisartsen voordat die diagnose gesteld werd waardoor ik een dag of tien met om en nabij de 40 graden rondliep. Al met al bleek ik 10 kg lichaamsgewicht kwijt te zijn, toen ik me 14 dagen na het begin van die affaire woog. Grotendeels verlies van spierweefsel, zoals je zult begrijpen. Mogelijk zou ik mezelf wel beter gemaakt hebben maar ik vond het toen toch wel verstandig om een ab-kuur te doen.
Hele hoge koorts betekent niet altijd dat u een erge ziekte hebt. Zelfs bij een onschuldige verkoudheid kan de temperatuur hoog oplopen. Als de koorts echter hoger is dan 40 graden Celsius, kunt u het beste uw huisarts waarschuwen.

Ook in deze situaties moet u de huisarts bellen:

De koorts is na drie dagen nog niet over.
U hebt koorts én een van deze klachten:
- benauwdheid, kortademigheid;
- pijn bij het plassen;
- huiduitslag (roodblauwe vlekjes die u niet weg kunt drukken);
- een stijve nek;
- ernstige verwardheid, prikkelbaarheid of sufheid;
- heftig braken of diarree.
U hebt koorts zonder duidelijke oorzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst proberen de koorts omlaag te krijgen door paracetamol of iets, als de koorts niet zakt ben je wel ernstig ziek als je 2 dagen boven de 39 zit, dus dokter bellen.