Is pdd nos erfelijk? En zo ja, van wie op wie? Van moeder op zoon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
6.4K

Antwoorden (3)

pdd nos niet, adhd wel..
met pdd nos word je niet geboren, maar wordt veelal ontwikkeld wanneer een kind ADHD heeft, of wordt opgevoed door ouders met stress en relatieproblemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 80 tot 90% van de gevallen is erfelijkheid de oorzaak.
In enkele gevallen is de oorzaak , het nuttigen van alcohol tijdens of voor ( ook van de vader)de zwangerschap.
Verder is het van beide ouders net zo erfelijk.
Het is wel altijd aangeboren, het ontstaat dus niet door bv slechte jeugd enz wat ook wel eens beweerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mokummer: als het ALTIJD is aangeboren zoals je schrijft, hoe kan het dan in 80-90% van de gevallen erfelijk zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het in die andere 10% een andere oorzaak kan hebben zoals drank gebruik,stofwisselingziektes of bv Herpes kunnen een oorzaak zijn als dit tijdens de zwangerschap gebeurt. maar het ontstaat altijd tijdens de aanmaak van de hersenen in de baarmoeder.
In 80 tot 90% van de gevallen hebben 1 van de ouders dit zelf ook of in de naaste familie. Genetisch dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel. Ik wist van de erfelijkheid, maar dacht, dat dit 100% was.
Men vermoedt dat PDD-NOS aangeboren is. Erfelijkheid speelt dus een rol. Dan kan zelfs de allerbeste omgeving (zorg van moeder en vader, voeding) er niet voor zorgen dat de stoornis verdwijnt. Wel kan door de manier van omgaan met het kind het effect van de stoornis verergerd (vb. door weinig regelmaat en duidelijkheid in de opvoeding) of verminderd worden.

Men vermoedt dat het is aangeboren, dus of het van moeder op dochter wordt doorgegeven of op zoon is dus niet te zeggen. Vaak is het zo bij erfelijkheid dat het bij je moeder of vader al in de genen moet zitten. Het is zo dat het wel bij iemand in de genen kan zitten, maar dat het geen dominante gen is waardoor het naar voren komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, ik geloof dat er momenteel al 8 genen zijn aangewezen waar stukjes op liggen die iets met autisme te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1!