Hoe weet je of een teek lyme hebt?

Mijn moeder heeft net een teek gehad op haar rug. Ik heb die kunnen verwijderen met een tekentang. Voordat ik de plek aanraakte zag ik dat het rood was (geen kring). Hoe weet ik of deze teek lyme heeft? Want ik heb ooit ergens gehoord dat je het naar iets kon opsturen zodat de teek onderzocht word. Weet iemand dit?

Ps de teek was al iets groter geworden, we denken dat hij er een dag in zat

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
Ivana
8 jaar geleden
http://prohealth.nl/teek-opsturen/
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tekenbeten_en_lyme/Een_tekenbeet/Melden_van_een_tekenbeet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je vermoedt dat de teek er langer dan 24 uur in heeft gezeten dan is het altijd handig om even langs je huisarts te gaan. Het wordt nog onderzocht, maar het lijkt erop alsof een eenmalige dosis van 200mg doxycycline in zo'n geval voldoende is om een lyme-besmetting te voorkomen. Die doxycycline moet je moeder dan wel binnen 72 uur nemen, dus ik weet niet of je dit nog op tijd leest. Steeds meer huisartsen (mijzelf incluis) schrijven die eenmalige dosis daarom al wel voor in zo'n geval als je moeder. Daarbij is het niet van belang of de teek de Borrelia bij zich droeg of niet.

Het beste antwoord

Via het RIVM kun je je beet melden. Als u op Tekenradar.nl een tekenbeet meldt kunt u meedoen aan onderzoek naar tekenbeten en de ziekte van Lyme. Als u een rode ring of vlek meldt kunt u uitgenodigd worden voor het LymeProspect onderzoek naar langetermijn gevolgen van de ziekte van Lyme. Uw gezondheid wordt daarbij een jaar lang gevolgd. Je kunt de teek zelf eventueel naar het RIVM opsturen om te laten onderzoeken of het de ziekte van Lyme meedraagt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er na een tijdje een roden kring komt is ze besmet dan moet je gelijk naar de dokter en dan krijg je een antibiotica kuur
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die rode kring is niet altijd te zien, maar is inderdaad een teken van een teek die besmet is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google op tekenbeet en afbeeldingen dan krijg je plaatjes van hoe het eruit kan zien bij een besmetting. Je kunt ook van de beet al dan niet besmet een reactie krijgen in de vorm van een kleine rode vlek een paar mm.
Ivana
8 jaar geleden
Als je hem opstuurt krijg je bericht als de teek besmet is. Zo niet, dan is er niets aan de hand. Zie mijn links.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb vorig jaar een teek gehad. Toen mocht je de teek alleen voor onderzoek opsturen als je direct preventief antibioticum zou nemen. Dan konden ze onderzoeken of dat helpt om de ziekte van Lyme te voorkomen. Ik had net een antibioticumkuur achter de rug en wou dit niet nog een keer. Ik weet niet of je de teek nu wel zonder voorwaarden op mag sturen.