Na hoeveel weken is de ziekte van pfeiffer vast te stellen met bloedonderzoek?

Uit bloedtest blijkt het een grensgeval te zijn, kan duiden op vroeginfectie en test moet daarom over paar weken opnieuw. Het kan ook nog vals alarm zijn, maar stel dat het inderdaad pfeiffer is, hoe lang is het virus dan maximaal aanwezig als het nog niet duidelijk uit bloedtest blijkt?

4 jaar geleden
in: Ziekten
5.5K

Antwoorden (1)

De ziekte van Pfeiffer is een gewone virusziekte.

Op volwassen leeftijd heeft in de 90% van de mensen het virus gehad.
Veel mensen weten dit echt niet. Velen denken dat Pfeiffer soms voorkomt.

Het gekke is dat je het virus kunt hebben en er helemaal niet ziek van bent.
Er zijn ook mensen die denken een gewone keelontsteking te hebben, terwijl het Pfeiffer is.

Het vervelende is dat over Pfeiffer niet alles bekend is.
De incubatietijd (de tijd tussen het oplopen van het virus en (eventueel) ziek worden) kan tussen een paar dagen tot ongeveer 7 weken zijn. In deze periode kun je (hoeft dus niet) al klachten hebben.
Pas als je echt ziek bent geworden, kun je na een week betrouwbaar testen.
In jouw geval moet je dus kijken hoe lang je al klachten hebt. Stel dat jouw incubatietijd lang is (7 weken), doe dan 7 weken min de weken met klachten. Tel hier vervolgens 1 week bij (pas te zien in bloed). Dan is de test altijd betrouwbaar.
Stel je hebt al 3 weken klachten:
7-3 = 4, 4+1 = 5. Dan zou ik 5 weken wachten voordat ik weer een test zou doen.

Eigenlijk zijn de ergste klachten vrij snel verdwenen: keelpijn, opgezwollen lymfeklieren, hoofdpijn..... De vermoeidheid kan wel nog een lange nasleep hebben.
Maar nogmaals, de meeste mensen lopen Pfeiffer op zonder het te weten.

Succes, en indien jouw klachten eerder flink verergeren; eerder bloedprikken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
MarBet
4 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Als ik het goed begrijp kan het virus dus maximaal 8 weken aanwezig zijn. Als de klachten er al langer zijn is Pfeiffer niet de meest aannemelijke optie, omdat het dan wel duidelijk was gebleken uit de test.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De incubatietijd kan 7 weken zijn.
Pfeiffer moet je 1 week actief hebben voor een betrouwbare test.
Dus na 8 weken weet je zeker dat de test altijd klopt.
Dus na 8 weken weet je het zeker.
Voor de 8 weken kan het nog onzeker zijn.
Indien jij na 8 weken getest bent, de test twijfelachtig is, is de kans groot dat je het niet hebt of al gehad hebt.
Hoop dat het zo duidelijk is, anders trek aan de bel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.ziektevanpfeiffer.nl/
Misschien heb je ook iets aan deze site.
Iemand die het gehad heeft, vertelt in eenvoudige woorden veel nuttige informatie.
Ook op het eind over bloed.
Nogmaals, niet alles is bekend over Pfeiffer. Elk mens is uniek.
Omdat ik niet weet (hoef je hier ook niet aan iedereen te vertellen) hoe lang je al klachten hebt, kan ik het bloedonderzoek niet helemaal op jouw situatie beantwoorden.
'Virusresten' zijn soms heel lang aantoonbaar in het bloed.
Maar lees het bovenstaande verhaal eens. Wellicht heb je er iets aan.
Succes!
MarBet
4 jaar geleden
De klachten die ik heb, kunnen ook heel goed door iets anders veroorzaakt zijn. De pfeiffer test was eigenlijk bedoeld om pfeiffer uit te sluiten. Door je antwoord vermoed ik dat de oorzaak op ander vlak ligt, maar ik wacht gewoon de volgende test af. Bedankt voor je uitleg!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Graag gedaan. Veel beterschap!