Wat is de ziekte van Botkin?

Mijn vriend heeft dit vroeger gehad als kind zijnde. Ik zou er graag meer informatie over willen hebben. Het kan zijn dat het de Engelse benaming is.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
2.5K
Erna55
4 jaar geleden
Google eens, dan krijg je o.a. deze : https://dut.kibrisdoktor.com/3970087-causes-and-symptoms-of-botkin39s-disease-botkin39s-disease-prevention-treatment

Het beste antwoord

Dat zou Hepatitis A moeten zijn.

"Hepatitis A is een leverontsteking die wordt veroorzaakt door het hepatitis A-virus. Het is over het algemeen een minder ernstige vorm van hepatitis die vooral bij kinderen voorkomt. Volwassen kunnen ook hepatitis A krijgen.

Wat is hepatitis A?
Het hepatitis A-virus veroorzaakt bij kinderen tot 6 jaar nauwelijks klachten. Als volwassenen hepatitis A krijgen kunnen de ziekteverschijnselen enkele maanden aanhouden.

Wat zijn symptomen van hepatitis A?
Hepatitis A kan zo licht verlopen dat iemand het niet eens merkt. De verschijnselen treden na de incubatietijd op en zijn over het algemeen vermoeidheid, lichte koorts, soms pijn in de bovenbuik en misselijkheid. Bij volwassenen gaat hepatitis A meestal ook gepaard met geelzucht: het geelkleuren van huid en oogwit, het donker worden van urine (de kleur van cola) en het ontkleuren van ontlasting (de kleur van stopverf). Slechts bij hoge uitzondering ontstaan levensbedreigende complicaties. Hepatitis A duurt in de meeste gevallen niet langer dan 6 weken, maar vermoeidheid kan langer aanhouden. De ziekte wordt niet chronisch.

Besmetting en preventie van hepatitis A
Mensen raken besmet met het hepatitis A-virus door contact met zieken en door het eten en drinken van voedsel of water dat verontreinigd is met ontlasting dat het virus bevat. Daarom is het belangrijk om de handen te wassen voor het eten, voor het klaarmaken van eten en na een bezoek aan het toilet. De kans op besmetting neemt toe naarmate de hygiënische omstandigheden slechter zijn.
Er is geen behandeling met medicijnen voor hepatitis A.

Vaccinatie
Het is mogelijk om te vaccineren tegen hepatitis A om de ziekte te voorkomen. Dat gebeurt vooral bij reizigers die vertrekken naar landen waar hepatitis A veel voorkomt. Het is een effectief en veilig vaccin.

Hoe vaak komt hepatitis A voor?
In Nederland is ongeveer 10% van de jongvolwassenen ooit besmet geweest met het hepatitis A-virus. Daarna zijn zij levenslang beschermd tegen de ziekte. Volwassenen lopen de besmetting meestal op via kinderen of tijdens een reis naar landen waar hepatitis A veel voorkomt: landen in het Middellandse Zeegebied (met name Egypte en Turkije) en ontwikkelingslanden. De kans op besmetting is in deze landen veel groter dan in Nederland. De actuele situatie van hepatitis A in Nederland is te zien in de Atlasinfectieziekten."
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Bronvermelding ontbreekt. https://www.rivm.nl/hepatitis-a ?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit was inderdaad de ziekte. Bedankt voor je antwoord!
Computoon
4 jaar geleden
Amadea: ja.