ik heb erg last van mn astma, iemand tips om minder snel benouwdt te zijn?

ik ben erg snel en veel benouwdt, de long arts heb ik pas een afspraak mee over een maand.. dus miss iemand tips tegen de benouwdtheid??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1K
Poet
10 jaar geleden
Kun je aangeven wanneer je last hebt en wanneer juist niet (jaargetijde? tijd van de dag? weertype? type activiteit? binnne/buiten/)
Amadea
10 jaar geleden
Neem je pufjes?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga naar een arts, die kan en puffer voorschrijven die je luchtwegen verweidt. Dit ontneemt je benauwdheid. Wacht verder het onderzoek van de specialist af.
Blijf met dit warm weer zoveel mogelijk binnen, of zoek frissere oorden op. In warme lucht zit minder zuurstof en meer ozon (buiten). Let ook op luchtvervuiling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij acute aanvallen kan je een kop thee, vooral rooibos nemen, een kop koffie met cafeïne kan zeer goed helpen, Op een stoel zitten met de rugleuning aan je buikzijde, als je nu erg benauwd bent. Met dit weer hebben meeste astma patienten er last van, even een lauw voetbad kan helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@echtniet, u weet blijkbaar -echt niet- wat de vragensteller meemaakt. Een kopje thee drinken??? Bij een astma-aanval moet je betere wapens gebruiken, zij die onmiddellijk werken. Ik spreek uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie nu een enorme knoert van een foutief woordgebruik staan in mijn eerste reactie: "verweidt" Hiermee bedoelde ik het openzetten van de luchtwegen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijdt was ook goed geweest. Je bent natuurlijk misleid door de klacht van de vraagsteller... ;- )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fader: rooibos thee is weldadig voor astmapatienten.
Aangezien dat je rustig kan worden door iets warms te drinken, ook als het warm is. Ik spreek ook uit ervaring.

Antwoorden (3)

Niet roken, niet bij mensen die roken gaan zitten, staan/hangen.
Als je binnen zit, een raam open doen. Tijdens slapen ook beter een raam open voor frisse lucht.
Goed je kamer/huis stofzuigen, stoffen, liever zeil op de vloer dan tapijt.
Als je een kat of hond hebt, goed kammen of borstelen en doe dat buiten, niet binnen.
Aan je huisarts kun je misschien pufjes vragen om meer lucht te krijgen.
Er bestaat pepermuntolie, te koop bij een gezondheidswinkel, een druppeltje op je
t-shirt op de borst geeft lucht.
Je kunt ook met een paar druppels pepermuntolie in heet, niet kokend, water stomen, erboven hangen met een handdoek over je hoofd, daardoor krijg je ook meer lucht.

Doe je best, probeer maar uit wat werkt voor jou!

Toegevoegd na 2 minuten:
Overdag een raam open doen is goed als het wat koeler is, niet met deze warmte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De pufjes werken goed, de huisarts kan ze voorschrijven. Pepermuntolie is ook te koop bij drogisterij en apotheek. + Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Crea!
Je kan ook bij de huisarts middeltjes tegen astma krijgen.
Verder kan je ook andere ziekenhuizen bellen. Ik heb met longatrts meegemaakt dat ik bij het ene ziekenhuis twee weken moest wachten en bij het andere binnen het ur terecht kon (en dat was een ziekenhuis waar topsporters atsma attesten halen (i.v.m. dopingcontrole).
Verder zou je er ook aan kunnen denken dat je hooikoorts hebt (is gerelateerd aan astma) en dan zou je met hooikoortsmiddelen ook een heel eind geholpen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je erg veel last hebt en je kunt pas over een tijdje bij de longarts terecht, dan moet in de tussentijd je huisarts jou kunnen adviseren. Als die dat niet kan, kan hij/zij overleggen met een longarts in het ziekenhuis, of je eventueel doorverwijzen met spoed.

Daarnaast zijn er zelf dingen je kunt doen: natuurlijk de activiteiten vermijden die het meeste benauwdheid veroorzaken, goed je medicatie nemen, eventuele allergenen zoveel mogelijk verwijderen, etc. Bij sommige mensen helpt stomen, bij anderen werkt dat juist averechts. Zou je eventueel uit kunnen proberen.

Verder neem ik aan dat je naast een pufje dat je dagelijks gebruikt als ontstekingsremmer, je ook een pufje hebt dat de luchtwegen verwijd, zoals salbutamol (ventolin). Als dit niet het geval is, vraag dan je huisarts ernaar. Ga vervolgens even langs bij de apotheek of - als je huisarts die heeft - praktijkondersteuner COPD/longziekten. Die kunnen even meekijken of je goed inhaleert. Dit is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat het middel goed in je longen komt. Er zijn verschillende manieren om te inhaleren, zo is er de discus en heb je een pompje, en wat goed werkt is per persoon verschillend. Als je nog geen voorzetkamer gebruikt, vraag hier dan naar bij de apotheek. Waarschijnlijk krijg je die zo mee als je al medicatie gebruikt wegens astma en misschien moet je (huis)arts hem voorschrijven. De voorzetkamer helpt je om beter te kunnen inhaleren, en zeker als je benauwd bent kan dit een enorm verschil maken. Ook werkt het bij sommige mensen beter om bijvoorbeeld in plaats van puff van 400 microgram er met een korte tussenpoos achter elkaar twee van 200 te nemen. De luchtwegen hebben zich dan al wat verwijd door de eerste dosis, en de tweede kan dan beter geïnhaleerd worden. Overleg hierover met je huisarts en de apotheker: niet elk merk en type inhalator is verkrijgbaar in verschillende doseringen, en daarbij moet je natuurlijk nooit zelf de dosering van een voorgeschreven middel wijzigen.

Ga dus in elk geval naar je huisarts, die kan je helpen tot je bij je longarts terecht kunt. De huisarts kan ook naar je longen luisteren om te beoordelen of er naast de astma misschien nog een andere oorzaak is voor je benauwdheid, zoals een (beginnende) longontsteking en bepalen of het nodig is om naast de pufjes nog andere medicatie voor te schrijven, zoals antibiotica of een korte stootkuur prednison. Dit laatste is een paardenmiddel en helpt goed bij ernstige benauwdheid door astma.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zo'n voorzetkamer krijg je alleen 'zo mee' als je bereid bent er grif voor te betalen .... de voorzetkamer MOET samen met het medicijn worden voorgeschreven, anders wordt het NIET vergoed ... :( helaas ... zo werkt dat tegenwoordig *zucht*
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hm, ik ken verschillende verhalen van mensen met astma, de één kreeg hem zo mee en de ander moest dat inderdaad via de arts regelen. Maar het is dus tegenwoordig alleen op voorschrift, als de arts het er speciaal bij zet? Maakt op zich voor het antwoord op de vraag niet uit, ik geef ook aan dat de huisarts het misschien moet voorschrijven. In elk geval is het - zeker bij ernstige benauwdheid - goed om zo'n ding te gebruiken om ervoor te zorgen dat je gemakkelijker inhaleert en het medicijn z'n werk kan doen.