Hoe erfelijk is kanker?

De moeder van mijn vader is vroeg gestorven aan borstkanker. Hoe groot is de kans dat ik ook kanker kan krijgen?
Ik ben een meisje van 18 jaar

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Antwoorden (2)

In Nederland krijgt 1 op de 8 vrouwen ooit in het leven borstkanker. Dit betekent dat iedere Nederlandse vrouw een risico van 12% heeft op het ontwikkelen van borstkanker. Het overgrote deel (75%) van de vrouwen met borstkanker is 50 jaar of ouder ten tijde van de diagnose. 25% van de vrouwen met borstkanker is jonger dan 50 jaar.

De oorzaak van borstkanker is lang niet altijd duidelijk. Er is bekend dat er hoog en laag risico genen zijn.
Bij hoog risico genen is de hoofdoorzaak van de ziekte een mutatie (fout) in het DNA.
Bij laag risico genen spelen waarschijnlijk, naast mutaties in één of meerdere genen ook andere factoren een rol (veel van deze verschillende factoren zijn nog onbekend).

Het is mogelijk om DNA-onderzoek te verrichten naar mutaties in de hoog risico genen, welke bekend zijn onder de naam: BRCA1-gen en BRCA2-gen.

Aanwijzingen voor erfelijke borstkanker kunnen zijn:
Borstkanker op jonge leeftijd (< 50 jaar)
Borstkanker bij meerdere familieleden (in verschillende generaties)
Combinatie van borst- en eierstokkanker in één tak van de familie
Borstkanker in beide borsten
Een man met borstkanker

Overerving
Ieder kind erft van zijn/haar ouders 50% van het erfelijk materiaal. Dat betekent dat iedere ouder aan het kind de helft van zijn/haar erfelijk materiaal geeft. In dit erfelijk materiaal kan ook een mutatie aanwezig zijn. Als een ouder een mutatie in een gen draagt heeft ieder kind 50% kans om deze mutatie te erven. Zowel mannen als vrouwen kunnen drager zijn van een mutatie. Beiden kunnen een mutatie dus ook doorgeven aan hun kinderen. Zowel jongens als meisjes kunnen een mutatie erven. Als er bij iemand een mutatie in het BRCA1- of BRCA2-gen wordt aangetoond, is vrijwel altijd één van de ouders drager van dezelfde mutatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke bronnen heb je geraadpleegd, die moet je nog even onder je vraag vermelden.
teusvh
10 jaar geleden
Voor de duidelijkheid wellicht: je erft dus gaan kanker, wel is er bij bepaalde genecombinaties een grotere kans dat er zich kanker ontwikkelt.
Nee, het feit dat jouw oma gestorven is aan borstkanker wil op zichzelf niets zeggen over jouw kansen op het krijgen van borstkanker.
[ Daar komt nog bij dat in de tijd van jouw oma de geneeskunde nog niet zo ver was als nu, denk ik........ en dat nu veel minder vrouwen sterven aan borstkanker. ]

Er zijn echter een heleboel soorten kanker, ook een heleboel soorten borstkanker.
Er daarbij zijn er vormen die in de genen zitten en dus erfelijk kunnen zijn.
En dat is maar bij een paar procent van de borstkankers het geval.

Wat zijn signalen dat er sprake kan zijn van erfelijke borst- of eierstokkanker in de familie?
.Als er bij meer personen in de familie borst- en/of eierstokkanker voorkomt in opeenvolgende generaties; (dus niet alleen een oma!)
.als deze op jonge leeftijd voorkomen (onder de 40 jaar);
.als borstkanker bij een mannelijk familielid voorkomt.
.als borstkanker in beide borsten voorkomt, ook zonder dat het verder in de familie voorkomt.

In dit geval kun je je aanmelden voor erfelijkheidsonderzoek, om zekerheid te krijgen of er sprake is van een erfelijke vorm.

http://www.borstkanker.nl/medisch_erfelijke_borstkanker