Is het rotavirus besmettelijk voor volwassenen?

Een rotavirus veroorzaakt met name bij jonge kinderen klachten zoals langdurige diarree en overgeven. Daarom worden ouders met jonge kinderen verzocht om hun kroost ertegen te vaccineren om zo de zorg minder de belasten die al drukbezet is door corona. Wat ik me afvroeg is of het rotavirus ook besmettelijk is volwassenen?

3 jaar geleden
in: Ziekten
3.7K

Antwoorden (2)

Ja. Iedereen kan een infectie door rotavirus krijgen. Maar kinderen en ouderen hebben meer kans om ziek te worden.
Iemand die een infectie door rotavirus heeft gehad, kan er opnieuw ziek door worden.
Een infectie door rotavirus gaat meestal vanzelf over.

Een rotavirus is een virus dat vooral bij jonge kinderen overgeven en diarree veroorzaakt. Het is een van de ernstigere diarreeverwekkers in deze leeftijdsgroep. De diarree die het veroorzaakt is zowel erg besmettelijk als hevig, en houdt vaak ook lang aan. In ontwikkelingslanden overlijden naar schatting 600.000 kinderen per jaar aan een infectie met een van de drie serotypen van dit virus die bij de mens voorkomen. In Nederland en België is een rotavirus veel minder bedreigend door de betere uitgangstoestand (voeding, weerstand) van de patiëntjes en de mogelijkheid om spoedig in een ziekenhuis door middel van een infuus te worden gerehydrateerd, waardoor uitdroging wordt voorkomen. Toch is het een belangrijke oorzaak van ziekenhuisopnamen wegens diarree bij kinderen.

Er is een inenting om de ziekte te voorkomen. Deze inenting zit niet in het standaard Rijksvaccinatieprogramma en wordt dus niet op het consultatiebureau gegeven. Deze inenting kan je wel bij de huisarts of GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst halen.
SimonV
3 jaar geleden
Volwassenen zijn in het algemeen immuun door eerder doorgemaakte infectie. Bij een nieuwe infectie treden dan geen of alleen milde ziekte verschijnselen op.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Gek dat het RIVM toch zegt dat Iemand die een infectie door rotavirus heeft gehad, er opnieuw ziek door kan worden.
Overigens vind ik niet dat je immuun bent als toch milde ziekteverschijnselen optreden.