Wat voor maagbacterie?

Bedoel je de helicobacter pylori?

Vele mensen dragen deze bacterie bij zich, terwijl zij nooit klachten hebben.

Er is geen reden om aan te nemen dat deze bacterie tot kanker zal leiden.
Er is ook geen reden om aan te nemen dat dat niet zo is.

Men weet gewoon niet precies waardoor kanker ontstaat.

Maagkanker komt tegenwoordig steeds minder voor in de westerse wereld. Dit heeft te maken met veranderde voedingsgewoontes en de ontdekking en mogelijke behandeling van de Helicobacter pylori-bacterie.

http://www.mlds.nl/ziekten/53/maagkanker/oorzaak/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in de door u aangehaalde link staat H. pylori bij de mogelijke oorzaken van maagkanker. Er is immers degelijk reden om aan te nemen dat deze bacterie tot kanker kan leiden. Een heel belangrijke reden voor artsen om ze drastisch te bestrijden. Op de vraag "kan de maagbacterie leiden tot maagkanker", moet het antwoord dus onomwonden "ja" zijn.
Alles kan en niets is onmogelijk.
Het is echter zeer onwaarschijnlijk en zeker geen regel dat een maagbacterie tot maagkanker leidt .
In mijn beroep in de gezondheidszorg ben ik sowieso heel weinig mensen met maagkanker tegengekomen. En als dit wel het geval was luidde de oorzaak meestal: onbekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland is de incidentie van maagkanker tegenwoordig zeer laag: slechts 2000 nieuwe patiënten per jaar waarvan de meesten overlijden binnen de 5 jaar. Wereldwijd is het echter een belangrijke kanker Gastric cancer is one of the most common cancers worldwide with approximately 989,600 new cases and 738,000 deaths per year, accounting for about 8 percent of new cancers [1]. Approximately 21,000 patients are estimated to have been diagnosed in 2010 in the United States, of whom 10,570 are expected to die [2]. Bron:
http://www.uptodate.com/contents/epidemiology-of-gastric-cancer
Volgens wikipedia, waarvan hier een stukje volgt is dsat zeer wel mogelijk.

Helicobacter pyloriUit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Helicobacter pylori

Taxonomische indeling
Rijk: Bacteria
Stam: Proteobacteria
Klasse: Epsilon Proteobacteria
Orde: Campylobacterales
Familie: Helicobacteraceae
Geslacht: Helicobacter

Soort
Helicobacter pylori
(Marshall et al. 1985) Goodwin et al. 1989)

Helicobacter pylori ('spiraalvormige bacterie van de maagportier') is een bacterie die bij de mens in de maag voorkomt. In West-Europese landen bij een steeds kleiner percentage, 10-20%, maar in minder ontwikkelde en derdewereldlanden in veel hogere percentages, 60-90%. Bij veel mensen geeft de bacterie geen aanleiding tot klachten of ziekteverschijnselen; maar bij een klein percentage wel, namelijk vooral maagpijn, maagzweren, ontstekingen van het maagslijmvlies en twaalfvingerige darm. De bacterie wordt ook in sterke mate in verband gebracht met sommige vormen van maagkanker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helicobacter pylori, de "maagbacterie" is wel degelijk de oorzaak van sommige maagkankers.

Uiteraard zijn er meerdere oorzaken van maagkanker, die lang nog niet allemaal bekend zijn en ook het mechanisme dat maagkanker geeft door H. pylori wordt nog steeds verder onderzocht (zie bron voor een publicatie van september 2011).

Gelukkig is deze bacterie makkelijk te bestrijden met antibiotica, zodat je er vlot vanaf raakt. Ze is ook de oorzaak van veel van de maagzweren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om helemaal correct te zijn, moet ik trouwens zeggen "Helicobacter geassocieerde maagkanker", aangezien men wel heeft vastgesteld dat er maagkankers zijn die gelinkt zijn aan de maagbacterie, maar waarvan het onderliggend mechanisme nog niet helemaal duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze helicobacter pylori wordt meestal aangetroffen wanneer er sprake is van maagkanker.
Het is een extremofiel, een bacterie die bij pH 1 nog blijft leven en zelfs floreert.
Vaar geeft men dan Klacid, een van de weinige antibiotica die deze bacterie doodt.

Toch is het de vraag of de kanker ontstaat door deze bacterie of dat deze bacterie beter kan floreren als je maagkanker hebt.

Hij wordt dan ook geassocieerd met maagzweren die een voorstadium van maagkanker kunnen vormen.

Zo0 dragen we vrijwel allemaal meningococcen bij ons maar weinigen (gelukkig) krijgen bacteriele meningitis.

Schijnbaar kunnen bepaalde pathogenen alleen toeslaan wanneer ons immuunsysteem op een of andere manier verzwakt is.

Als je bedenkt dat er per seconde miljoenen kankercellen ontstaan en een levenlang door ons lichaam herkend en opgeruimd worden, is kanker een kwestie van ongelooflijke pech.

Tijdens deze verzwakking kunnen (ook) dergelijke bacterien toeslaan, terwijl ze -normaal gesproken- weinig aan kunnen richten.

Zo dragen we vele soorten nare bacterien bij ons die
-en dat is niet altijd duidelijk- of kanker veroorzaken, of kanker in stand houden.

Omdat ze op zich schadelijk (kunnen) zijn zal de arts -bij mogelijke aanwezigheid in verdacht gebied- ze aanpakken met antibiotica, zodat zij in ieder geval zelf geen verdere schade berokkenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
H. pylori kan maagzweren veroorzaken. Maagzweren kunnen ontaarden in maagkanker.

Mensen die geïnfecteerd zijn met H. pylori hebben en 3 tot 6 maal hogere kans op maagkanker.