kan een mens worden ingeslapen? en zo ja hoe

ik vroeg me dat een af na de film : million dollar baby

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.5K

Antwoorden (5)

Ja, met bijvoorbeeld een grote dosis slaapmiddel met spierverslappers. Eigenlijk hetzelfde als bij dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:O maar kan dat dat dan ook thuis gwn? ik bedoel met iets van drugs ofzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee was niet zo bedoelt maar kwam door die film die leek me nogal oud dus ik dacht van hoe kan die trainer van hem dan aan zown pilletje komen om haar dan in te slapen snap je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pil_van_Drion
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Suus, m.i. juist wèl zelf gekozen.
Euthanasie is geregeld in de wet Toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding. Deze wet is in werking vanaf 1 april 2002. De wet geldt uitsluitend voor gevallen van euthanasie, dus levensbeëindigend handelen en hulp bij zelfdoding op uitdrukkelijk verzoek van de patiënt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@suus Oeps, inderdaad. Excuses!
Ja, als er wettelijk gezien ethanasie gepleegd mag worden.
Men gebruikt hiervoor doorgaans Thiopental dat gebruikt wordt voor algemene anesthesie.

Mooie film overigens! ;-)

Toegevoegd na 48 seconden:
ethanasie = eUthanasie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke :O ja ik vond het ook een mooie film maar ik snapte gwn niet hoe hij daaar dan aan kwam, ik dacht daar weer aan nadat we onze kat hadden ingeslapen.
Ja, dat kan. Dat noem je euthanasie.
Hieronder meer informatie van Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Euthanasie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Suus!
En de andere onbekende plusser ;-)
Ja dit kan. Het gebeurt echter niet zomaar!
Sommige artsen zijn zo humaan om te helpen met sterven.
Het betreft dan meestal een terminale patiënt in de laatste fase.
Indien de patiënt aangeeft niet langer zo door te willen gaan en samen met zijn familie heeft besloten dat het 'genoeg' is, wordt vaak een tweede onpartijdige arts erbij ingeschakeld en samen geven ze dan op een afgesproken tijd medicatie waardoor de patiënt rustig inslaapt om niet meer wakker te worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Meestal geeft de eigen huisarts de laatste medicatie, maar vantevoren is de tweede arts er alleen bij om te controleren of de andere huisarts niet te betrokken is en
of het wel echt nodig is. Meer ter controle dus.

Toegevoegd na 10 minuten:
Dit geldt voor 'thuis sterven' natuurlijk.
In een ziekenhuis of verpleeginrichting gebeurt het ook, maar altijd alleen in overleg met de patiënt én zijn familie/naasten. Iedereen moet unaniem ervoor zijn, wil één persoon het niet, dan zal het niet gebeuren.
Sommige artsen weigeren ook omdat zij hun eed trouw willen blijven of omdat hun religie het hun verbiedt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Prima zeer uitgebreid antwoord!
Ja, dat heet dan euthanasie.

Bij euthanasie dient de arts dodelijke middelen toe aan de patiënt. Dit is in principe een proces in twee stappen.
De eerste stap is het verwekken van een coma, een toestand van diepe bewusteloosheid bij de patiënt. Dit gebeurt met barbituraten die door de dokter worden ingespoten in een ader.
De tweede stap is het toedienen van een spierverslapper, waardoor de ademhalingspieren plots worden verlamd. De bewusteloze patiënt stopt met ademen, en na een aantal minuten (max. 5 tot 10 minuten) treedt de dood in.

Euthanasie is alleen legaal als is voldaan aan alle zorgvuldigheidseisen die in de euthanasiewet zijn beschreven. Alleen dàn zijn euthanasie en hulp bij zelfdoding door een arts niet strafbaar.