De hilus is het gebied zo ongeveer tussen de longen. Een hilaire massa is "iets" tussen de longen, dat er niet thuishoort. Dat "iets" kan van alles zijn; soms lijkt er op een röntgenfoto iets te zitten doordat de foto verkeert genomen is, tot abcessen en kwaadaardige tumoren.
Tussen de longen zit een pakket aan lymfeklieren. Meestal gaat een hilaire massa uit van deze lymfeklieren. De klieren zijn dan vergroot; doorgaans wordt dat veroorzaakt door ofwel een ontsteking ergens in die omgeving, uitzaaiingen van kanker, of als uiting van een haematologische maligniteit als leukemie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor de feedback! gr. MVPO

Andere antwoorden (1)

Een hilair massa is een brok gevormd door de abnormale groei van weefselcellen. Het wordt meestal veroorzaakt door de ongecontroleerde, progressieve groei van cellen die geen functie hebben. De meeste hilaire massa kan worden beschouwd tumoren of neoplasma zijn.