Wil iemand mij svp uitleggen wat het verschil is tussen trombose en een embolie? Mijn arts gebruikt die termen door elkaar.

Op internet word ik ook niet veel wijzer. Daar spreekt men elkaar tegen. Alvast dank voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
12.3K

Het beste antwoord

Trombose is de vorming van een bloedstolsel (trombus) in een bloedvat. Stukjes van zo'n stolsel kunnen afbreken, door de bloedstroom worden meegevoerd en in kleinere bloedvaten vast komen te zitten - meestal op plaatsen waar deze zich vertakken - en als gevolg daarvan de verdere bloedtoevoer afsnijden. In dat geval spreken we van een embolie. Trombose en embolie kunnen zowel in slagaders als in aders voorkomen.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, dit is tenminste een duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (3)

Trombose bestaat uit stolseltjes in de bloedbaan. Die stolseltjes kunnen veroorzaken dat een bloedvat verstopt raakt. En dat wordt dan embolie genoemd.
Amadea
12 jaar geleden
Als de binnenste laag van de wand van een bloedvat (het endotheel) beschadigd is, kan zich daarop een bloedstolsel vormen (trombus). Een deel van die trombus kan losraken en meegevoerd worden met de bloedstroom. Op die manier komt dat embool (losgeschoten trombus) in de slagaders, die steeds vertakken en nauwer worden. Wanneer het ergens blijft steken, spreekt men van een embolie. Dit kan in onderandere de longen (longembolie)en ook in de hersenen (hersenembolie met halfzijdige verlamming) Als de trombus in de linker hersenhelft zit dan is het rechter lichaamsdeel gedeeltelijk of geheel verlamd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trombose is een aandoening, waarbij ongewenste bloedstolsels in de bloedvaten ontstaan. Soms schiet het stolsel los en kan het verderop in een orgaan een bloedvat (gedeeltelijk) afsluiten. In dat geval spreken we van een embolie.