hoeveel vrouwen gaan er dood aan borstkanker?

Ik heb net te horen gekregen dat mijn oma borstkanker heeft. Nu ben ik benieuwd hoe veel procent van de vrouwen die dit hebben er aan overlijden!

alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
te veel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar deze getallen zeggen niks over de situatie van joun oma hoor! Ieder ziekte beeld en elk lichaam is anders!
Blijf positief, en onthoud dat borstkanker tegenwoordig erg goed te behandelen is. Sterkte!

Antwoorden (4)

Per jaar overlijden 3300 vrouwen aan borstkanker.
Maar overlevingskansen zijn ook groot.
Hieronder vindt je cijfers over borstkanker.
http://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoeknaarkanker/onderwerpen/borstkanker/feiten-cijfers/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel vrouwen overlijden aan borstkanker is zomaar te zeggen. Het hangt van veel factoren af, zoals wat voor soort borstkanker het is, in welk stadium het ontdekt is, welke behandeling er voor is, wat de leeftijd van de vrouw is, of de kanker hormoongevoelig is, etc. In het algemeen kun je wel zeggen dat hoe vroeger de kanker ontdekt wordt, hoe groter de kans dat het afdoende behandeld kan worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoel natuurlijk: hoeveel vrouwen aan borstkanker overlijden is niet zomaar te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat statistieken op een rij, de laatste is de belangrijkste voor jou:

In 2003 kregen circa 12.500 vrouwen (en 71 mannen) borstkanker;

1 op de 9 vrouwen kreeg te maken met borstkanker. Vanaf de leeftijd van 30 jaar (dit gaat door tot na de 75 jaar) is borstkanker de meest voorkomende kanker bij vrouwen.

33% van alle kanker bij vrouwen betreft borstkanker.

24% van alle borstkanker bij vrouwen (in 2003) betrof vrouwen jonger dan 50.

Overleving na 5 jaar ligt op 85%, indien de kanker beperkt is tot de borst, ligt hij op 90-100%.

Meer lezen? Zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemiddeld sterven er 3.000 vrouwen aan borstkanker per jaar...

Veel sterkte!