Hoe kun je longontsteking oplopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat geschreven is.wat tevens een groot risico in het zieken huis!aan de kunstmatige beademing .of wat vaak vergeten wordt schimmel , die vaak in vochtige ruimten (slaapkamer) aanwezig kunnen zijn .(de sporen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vergeet brute pech niet. Soms overkomt het je gewoon.

Het beste antwoord

Een longontsteking wordt meestal veroorzaakt door het inademen van micro-organismen b.v. bacterie, virus of schimmel. Een micro-organisme kan ook in de longen terechtkomen via het bloed (bloedvergiftiging of sepsis), vanuit een ander infectiehaard, of via de mondkeelholte b.v. bij verslikken.
Bij volwassenen wordt een longontsteking meestal veroorzaakt door een bacterie, vooral de zogenaamde pneumokok (Streptococcus pneumoniae). Andere algemene bacteriën die longontsteking veroorzaken zijn de Haemophilus influenzae mycoplasmapneumonia.net Legionella pneumophila veroorzaakt een vorm van een longontsteking die berucht is als de zogenaamde legionairsziekte (veteranenziekte) of legionella-pneumonie en verspreidt zich via watersystemen en wel via waterdruppels. Bij mensen met aids kan Pneumocystis carinii een zeer ernstige longontsteking veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik heb toevallig dubbele longontsteking gehad. Ik moest va school zwemmen in een meertje medio september. Het water was zo rond de 10 graden of minder. Heb toen antibiotica gekregen. Was niet echt een pretje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bijv. In je nakie in de winter loopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het ziekenhuis liggen heeft bij allebei mijn ouders geleid tot het krijgen van longontsteking. Niet aan te bevelen dus....
Amadea
12 jaar geleden
Dat kun je oplopen door virussen bacterien en een verminderd immuunsysteem.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.ingelicht.be/oorzaak-longontsteking
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van longontsteking:

Virale of bacteriële infecties door inademing.
Bacteriële infectie via het bloed.
Inademing van irriterende stoffen.
Inademing van braaksel als gevolg van bewustzijnsverlies.

Risicofactoren:
Roken, oudere of zeer jonge leeftijd, ziekenhuisopname, operatieve ingrepen, chemotherapie, immunosuppressiva en langdurig gebruik van antibiotica zijn risicofactoren.
Bij zeer ernstige ziekten is de kans op longontsteking groot. Dit komt doordat longontsteking optreedt als complicatie van andere ziekten of indien de patiënt al een verlaagde weerstand heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord kan vaak zo simpel zijn +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt jtbhunter :))
Door veel roken en veel mee roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontsteking is virus of bacterie en heeft weinig met teer te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt denk ik longkanker Fuyung
Een kleine uitbreiding op de vele goede antwoorden die hierboven al staan:

Vaak worden longontstekingen veroorzaakt door een virus.

Het RS-virus is een beruchte veroorzaker van longontsteking bij kleine kinderen en oude mensen, en sinds een paar jaar is het Q-koorts virus daar bij gekomen. Enkele jaren geleden hadden hier in de buurt opeens opvallend veel gezonde volwassenen zonder enige kennelijke aanleiding longontsteking. Achteraf bleek dat Q-koorts te zijn.