Chordoma is een zeldzame langzaam groeiende tumor die ontstaat in de schedelbasis of in een wervel. Omdat een chordoma soms nauw verweven is met de zenuwen, en een operatie zelden mogelijk is zonder blijvende zenuwbeschadigingen, worden chordoma’s veelal behandeld met een combinatie van beperkte operatie en bestraling. Om het ruggenmerg daarbij zoveel mogelijk te sparen wordt gebruik gemaakt van hoge precisie bestralingstechnieken.
fremar
12 jaar geleden
Dat is een zeldzame, langzaam groeiende tumor die ontstaat vanuit overblijfselen van embryonaal weefsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een chordoma is een langzaam groeiende (bot)tumor die voorkomt in de schedel of in de botten van de wervelkolom. Een chordoma komt voor op alle leeftijden, maar wat meer tussen 40 en 60 jaar. Het is een tamelijk zeldzame vorm van kanker, die door de plaats van de tumor vaak moeilijk te behandelen is. Vaak zal iemand met een chordoma dan ook, behalve een operatie, verdere behandeling nodig hebben in de vorm van chemotherapie of, met name, bestralingen.