Wat is het verschill tussen artherosclerose en arteriosclerose?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Het beste antwoord

Artherosclerose is slagadervervetting en arteriosclerose is aderverkalking.

Als de slagaders die tot je ledematen leiden worden beïnvloed, krijg je bloedcirculatieproblemen in je armen en benen. Atherosclerose kan ook tot een zwelling van de slagaderwand (aneurisma) leiden.
Een van de processen is het ophopen van vetten in de wand van bloedvaten. Hierdoor wordt onder andere de binnenste laag van het vat beschadigd en ontstaan er uiteindelijk dikke plaques, vetknobbels die de holte van de bloedvaten smaller maken. Doordat de vetophopingen bovendien kunnen verharden (onder andere door kalkaanslag) worden de vaten na verloop van tijd ook harder en (dus) stugger. Deze combinatie van processen leidt tot een verminderde bloeddoorstroming, hetgeen kan betekenen dat de weefsels en organen die door de bloedvaten van bloed worden voorzien minder, te weinig of soms zelfs geen bloed meer krijgen.

Slagaders zijn bloedvaten voor transport van zuurstof en voedingsmiddelen van je hart naar de rest van je lichaam. Gezonde slagaders zijn flexibel, sterk en elastisch. Gedurende het ouder worden kan teveel druk in je slagaders de slagaderwanden stug en stijf maken - soms met beperkende bloedstroom tot je organen en weefsels.
Dit proces noemen we arteriosclerose, ook wel het verharden van de slagaders. Arteriosclerose is een chronische ziekte die wordt gekenmerkt door abnormaal verdikken en verharden van de wanden van de slagaders, met als resultaat een verlies van elasticiteit van de slagaders.
Amadea