Hoe kun je voorkomen dat een schimmelinfectie steeds terug komt?

Mijn oudste heeft regelmatig een schimmelinfectie. Ik denk dat hij er gevoelig voor is of zo. Kalknagels heeft hij ook, maar ook vaak grote rode plekken op zijn benen of romp. Hij gaat er dan een keer mee naar de dokter, krijgt zalf of pillen en dan is het weer even over maar na een half jaar of zo is het er weer.
Wat kan hij doen om er definitief van af te komen?
Het is geen allergie, hij doucht vaak, doet elke dag schone kleren aan, draagt meestal katoen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
3.3K

Het beste antwoord

Schimmels kunnen ook iets te maken hebben met bloedsuiker. Is er wel eens bloed bij hem geprikt?
Vraag volgende keer absoluut een verwijzing naar de dermatoloog, want zo vaak een schimmel krijgen heeft vaak een diepere oorzaak.

Verder absoluut niet vaker dan 2 x per week douchen, niet te warm, en zeker geen zeep gebruiken, want daarmee breek je de natuurlijke afweer (je laagje huidvet) af. Dagelijks met een washand bij de wastafel de stinkplekjes wassen is echt genoeg voor een menselijk wezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel juist, stippel!

Andere antwoorden (5)

'hij doucht vaak': daar zit het 'm in. Als je gaat douchen gaat het vetlaagje van je huid af. Normaal beschermt dit vetlaagje je huid. Schimmels kunnen makkelijker je huid binnendringen als de vetlaag er niet op zit. Als je vaak doucht dan heb je dus een grotere kans op schimmelinfecties. Vooral elke keer met zeep wassen en elke keer haren wassen is niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dermatoloog kan een speciale douchegel voorschrijven. Deze moet dan dus ook gebruikt worden wanneer hij geen last heeft van de schimmelinfectie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een klasgenoot van mij heeft hier ook wel eens over verteld. Hij was aan een dieet omdat het schijnbaar van binnenuit komt. Met behulp van dit dieet zou hij minder voeding geven aan deze schimmels waardoor ze volledig weg zouden gaan ipv alleen de symptomen te bestrijden. Kost je alleen wel veel tijd en energie. Dus mijn advies is contact opnemen met een dieetist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je aan de arts eens voorstellen om te laten onderzoeken over welke schimmelinfectie het gaat, om dan door de juiste behandeling terugkeer te voorkomen.

Bij een heel typisch beeld van een schimmelinfectie heeft de huisarts of dermatoloog meestal geen nader onderzoek nodig en kan de diagnose ‘op het oog’ gesteld worden.

In twijfelgevallen kunnen twee soorten testen gedaan worden:
Direct microscopisch onderzoek: hiermee kunnen de schimmeldraden in de huidschilfers worden opgespoord. Dit onderzoek kan de arts tijdens het consult uitvoeren.

Schimmelkweek: er worden huidschilfers opgestuurd naar het laboratorium en geënt op een voedingsbodem.
Door deze techniek kan de schimmelsoort worden bepaald. In sommige laboratoria is het mogelijk om schimmel vast te stellen met de moderne, snelle PCR methode, waardoor veel tijd wordt gewonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad je toch eens aan om even ene bloedcontrole te laten uitvoeren. Dit Probleem ligt veel dieper als ik dit zo lees. Als dit elke keer terug komt moet er volgens mij iets anders aan de hand zijn.
Naar de huisarts en een bloedcontrole laten doen