klopt het dat er altijd maar 1 neusgat "los"is??

Heb wel eens gehoord dat je in feite altijd maar door 1 neusgat ademt, lijkt mij onwaarschijnlijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat de wetenschappelijke antwoorden zijn maar ik weet uit ervaring dat ik maar door 1 neusgat tegelijk adem. En niet altijd dezelfde. Maar ik heb wel altijd gedacht dat er iets mis is met mijn neus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha...hoeveel mensen gaan dit nu uitproberen...ik in elk geval wel, en verrek!! Nooit geweten.

Het beste antwoord

Heel veel mensen hebben een vergroeit tussenschotje in hun neus, waardoor er altijd een groter en een kleiner neusgat is, dat kleinere kan makkelijker dicht zitten, zodat het lijkt alsof je maar door een neusgat ademt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat klopt ook niet. je ademt zonder verstoppingen door 2 gaten, die monden uit in 1 grote.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de paar uur wisselt de adem van neusgat.
Neusslijmvliezen zwellen wat meer op in een neusgat zodat de adem door het andere wordt geleid en na enkele uren weer andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, normaal ruik je met twee neusgaten tegelijk. Als het ene neusgat de geur net iets eerder waarneemt dan het andere, weet jij automatisch van welke kant de geur komt.
Als je altijd maar door één neusgat zou ruiken, zou je meer moeite hebben met het bepalen van de richting.
13 jaar geleden
leuke vraag, gelijk geprobeerd, ik had al zo'n gevoel dat het klopte en ja dus bij mij wel, momenteel links, ik zal opletten of het wisselt.

mijn (wel zelfverzonnen) verklaring is dat de neusslijmvliezen dan af en toe wat rust hebben en zich kunnen herstellen. Die van mij zijn nogal gevoelig en in rokerige en droge omgeving gaat het snel branderig aanvoelen.

Ik denk dat je, als je een krachtsinspanning pleegt (bijv hardlopen) je uiteindelijk wel door beide inademt, hoewel, dan ga je uiteindelijk door je mond ademen