Wat als je nooit de bof heb gehad?

Vroeger hoorde ik de vreselijkste verhalen over de bof. Je bent flink ziek, opgezwollen keel, onvruchtbaarheid....
Ik zou het niet weten want ik heb nooit de bof gehad.
Er lopen wel 2 geweldige kinderen van mij op de wereld. Waren die verhalen waar en heb ik geluk gehad of wat? Ik heb me nooit verdiept in deze ziekte.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Het beste antwoord

Als je als kind de bof krijgt, ben je daar nauwelijks erg ziek van. Ik herinner me een dikke wang, zere keel, zeer oor, hangerig zijn (ik geloof dat ik 4 was).
Als je als volwassen de bof krijgt, kun je inderdaad flink ziek worden en er _kunnen_ (dat is dus niet _zullen_) nare complicaties optreden.
Overigens krijgt 1 op de 3 mensen de bof zonder er ook maar iets van te merken.
Over die onvruchtbaarheid: "25% van de mannen die na hun puberteit de bof krijgen, krijgen last van orchitis [zaadbalontsteking]. Hierbij kan er onvruchtbaarheid ontstaan, maar dit is uiterst zeldzaam, ook al omdat het doorgaans een eenzijdige orchitis betreft; bij een op de zes patiënten raken beide zaadleiders ontstoken en zelfs dan leidt het zelden tot steriliteit. In grote onderzoeken van steriele mannen komt bof ook nauwelijks als onderliggende oorzaak naar voren. Zowel bij artsen als publiek staat deze onterechte zorg toch vaak voorop en blijkt moeilijk te sussen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bof

Dus: het zou kunnen dat je wel de bof gehad hebt, zonder dat je dat gemerkt hebt. Het zou ook kunnen van niet. Maar dan nog - die verhalen over onvruchtbaarheid zijn angstaanjagend maar niet helemaal realistisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja helaas zijn die verhalen waar, maar niet als vaststaand feit. Je kón er flink ziek vam worden en jongens kónden later vruchtbaarheidsproblemen krijgen. Maar het hoefde niet.
Overigens heet het een kinderziekte omdat de meeste mensen deze ziekte als kind doormaken.
Ik ken in mijn omgeving echter al twee mensen die de bof als kind niet hebben gehad maar op volwassen leeftijd alsnog.

Toegevoegd na 10 minuten:
Overigens zit sinds 1987 de inenting tegen de bof in het Rijksvaccinatieprogramma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wordt tegenwoordig ingeënt tegen de bof dus krijgt bijna niemand het nog. De verhalen zijn wel waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet de biblebelt niet: http://www.nu.nl/algemeen/1533260/bofepidemie-treft-biblebelt.html (2008) http://www.zorgatlas.nl/preventie/vaccinaties-en-screening/bmr-per-gemeente-2010-zuigelingen/
De bof vreselijk? Welnee, je was er een week goed van ziek, een soort zware griep met een dikke wang, maar zo erg was dat nou ook weer niet.

Ik snap trouwens niet waarom ze kinderen tegen de bof vaccineren. Sommige kinderziektes zijn helemaal niet zo erg om te krijgen. Het hoort bij kind zijn en na ziek zijn, voel je je letterlijk en figuurlijk beter.

Ik denk dat volwassenen die vroeger als kind een paar kinderziektes hebben gehad, relatief harder zijn dan mensen die voor alles zijn behoedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nooit de bof hebt gehad, dan heb je geboft!