Ik heb een hoge bloeddruk, waar kan het aan liggen?

Mijn vader heeft al jaren hoge bloeddruk en heeft thuis een bloeddruk meter. Ik heb ook voor de grap een keer gemeten en kwam op een druk van 155/92. En dat terwijl ik pas 19 ben. Kan het zijn dat het erfelijk is of ligt het aan iets anders? Ik rook af en toe in de weekenden. Drink alleen op zaterdag alcohol. Sport twee keer per week. Lengte 1,83 en gewicht 73kg.
Graag hoor ik waar het aan zou kunnen liggen en wat misschien ook de gevolgen van mijn hoge bloeddruk kunnen zijn

Groet Tom

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Antwoorden (3)

Een keer voor de grap je bloeddruk meten, dat zegt niks.
Dat is een momentopname.

Een bloeddruk rond de 120/80 mmHg is "normaal".
De bloeddrukmeting is een momentopname!! De bloeddruk is te hoog als deze na meerdere keren meten op verschillende tijdstippen boven de 140/90 mm Hg uitkomt.
Dat wil zeggen:
•uw bovendruk is gemiddeld hoger dan 140 mmHg en/of
•uw onderdruk is gemiddeld hoger dan 90 mmHg

Dus je zult vaker moeten meten, op verschillende tijdstippen.
Hoe je er aan komt dat is in 9 van de 10 gevallen niet duidelijk.

Het is wel een feit dat in sommige families hoge bloeddruk vaker voorkomt.

Langdurig hoge bloeddruk beschadigt de wanden van de slagaders. Dit bevordert slagaderverkalking.
Als je dus na een aantal metingen, ook als je heel rustig bent,
nog steeds op een hoge waarde uitkomt, dan ga je naar de dokter.

Zelf heb ik al jaren een veel te hoge bloeddruk,
maar ik heb GEEN bloeddrukmeter thuis. Allemaal maar stressverhogende factoren, dat meten steeds.
Ik heb medicijnen, ga eens per jaar op controle, krijg leefstijladviezen
en verder maak ik me er helemaal niet druk om.
En dat moet jij ook niet doen. Want daar gaat je bloeddruk van omhoog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan liggen aan het feit dat je het wel een beetje spannend vond om je bloeddruk te meten. Dan gaat je bloeddruk zomaar omhoog. En je hartfrequentie.
Wees je er van bewust dat bloeddruk geen statisch gegeven is. Doe past zich constant aan aan de omstandigheden.
Voor een betrouwbere "diagnose" moet je zowiezo een stuk of drie metingen direct na elkaar doen. Van de bovenwaarden neem je de hoogste, en van de onderwaarden het gemiddelde. Herhaal dat elk uur, en dat een week lang. Dan begint het op een betrouwbare meting te lijken. Je zult dan zien dat de druk flink op en neer gaat.
Voor je gezondheid is vooral de onderwaarde van belang. Dat is de druk die er constant op je vaten staat. Het verschil in boven- en onderwaarde geeft een indruk van de elasticiteit van je vaten, die afneemt met stijgende leeftijd, waardoor de pieken hoger worden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had het de afgelopen keer idd 3x opgemeten en kwam op dar gemiddelde, ik zal het deze week dan wat vaker opmeten. Als ik dan nog steeds zo hoog uit kom ga ik maar eens langs de dokter. Bedankt allebei voor het antwoord!
die 155 zegt helemaal niets. kan idd het moment zijn.
die 92 zegt wel iets. de onderdruk is namelijk niet zo variabel als de bovendruk, dus je zult deze druk langer blijven houden dan "het moment". Ook als je slaapt zal deze druk niet dalen tot de normale 80. En dit is uitzonderlijk voor een 19 jarige.

Oorzaken kunnen zijn: stress, een vaatvernauwing, slecht ritme; vooral kwa slapen.

Omdat een bloeddruk meting niet erg invasief is, is het verstandig om het bij zorgen vaker te meten: meten aan beide armen, op verschillende dagdelen