Als het waterpokkenvirus voor een tweede maal actief wordt verschijnt het dan altijd als gordelroos? Zo ja hoe kan dat?

Als iemand waterpokken heeft gehad doordat hij besmet is geraakt door het varicella-zostervirus kan het gebeuren dat dat virus zich schuilt houdt in de cellen. Als bijv. het immuunsysteem niet zo goed werkt kan het weer actief worden. Maar dat actief worden veroorzaakt dat dan altijd gordelroos of kan het weer waterpokken veroorzaken? Zo ja, hoe kan een zelfde virus de ene keer waterpokken en de andere keer gordelroos veroorzaken?

8 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn dochter heeft twee keer waterpokken gehad, dat kan dus wel. De eerste keer was voor ze een jaar was, en heel licht, de tweede keer was ze een jaar of 2 en was het een stuk heftiger.

Het beste antwoord

Omdat het door hetzelfde virus veroorzaakt wordt, maar het lichaam daar niet altijd op dezelfde manier op reageert. Hoe de ziekte zich uit (als waterpokken of als gordelroos) hangt af va hoe het immuunsysteem van de patiënt er mee omgaat.

Wat ik er over lees, is dat het virus zich na besmetting terugtrekt in een bepaalde groep zenuwen, bijvoorbeeld rondom de romp of in het gelaat. Speelt het virus later weer op, dan zal dat vooral zijn in en rondom het gebied dat door die zenuw wordt verzorgd.

Een volwassene kan gordelroos krijgen van een kind met waterpokken, maar als je nooit waterpokken hebt gehad, kun je die ook oplopen door besmetting door iemand met gordelroos. Of het virus kan aanwezig zijn in je bloed door een eerdere infectie en door een verzwakt immuunsysteem weer opleven - net als bijvoorbeeld een koortslip, die er "familie" van is) . Eigenlijk is het 1 en dezelfde ziekte, die zich heel iets anders (plaatselijk of over het hele lichaam) manifesteert.