Wat kan een bol op de onderkaak zijn?

Ik heb sinds 3 dagen een bol op mijn onderkaak/kin. De bol is pijnlijk als ik hem aanraak en ik kan hem niet bewegen. Mijn linker onderkaak staat ook wat dik. De pijn trekt door naar heel mijn linkerhals.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn of heeft iemand er ervaring mee? Op deze manier heb ik misschien een idee van of ik best een afspraak maak bij de huisarts of bij de tandarts.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
3.2K
Antoni
7 jaar geleden
Mogelijk een lymfeklier in de hals die wat is opgezet? Een bezoek aan de huisarts is altijd een mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan van alles zijn, maar ik zou als eerste denken aan een kaakontsteking of een cyste. Een kaakontsteking kan vrij plotseling ontstaan, maar doet meestal constant vreselijke pijn, dus dat zou dan niet meteen in het plaatje passen. Een cyste groeit dan weer meestal niet zo snel of abrupt, maar het kan natuurlijk zijn dat er al een tijdje iets zat maar dat je het nu pas merkt; misschien drukt 'ie ergens tegen een zenuw. Kortom: snel naar de dokter en even naar laten kijken. Beterschap!
Castle
7 jaar geleden
Ga naar de dokter. Die weet (gemiddeld) meer bij het zien van het probleem dan een zwart-wit vertelling op deze site.

Antwoorden (1)

Mogelijk een lymfeklier in de hals die wat is opgezet?

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Lymfeklier staat hierover vermeld:

"Mensen maken zich zorgen als ze bij zichzelf een vergrote lymfeklier waarnemen, ze denken dan aan lymfeklierkanker of uitzaaiingen van andere kanker. Gezwollen lymfeklieren (lymfomen) zijn echter vrijwel altijd het gevolg van een infectie. Vergrote halsklieren komen met name bij kinderen zeer vaak voor.

In het lichaam zijn vele honderden lymfeklieren. Grote aantallen bevinden zich vooral in de hals en onder de kaak, in de oksels en in de liezen."

en

"De lymfeklier is geen klier, alhoewel dit vroeger gedacht werd. Het is een soort opslagplaats van B- en T-lymfocyten. Als er zich in het lichaam een infectie voordoet, zal de dichtstbijzijnde lymfeklier vaak gezwollen raken."

Een bezoek aan de huisarts voor de zekerheid is overigens altijd een optie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Veel zorgen zou ik me persoonlijk in ieder geval momenteel niet maken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik voel ook mijn hart er in kloppen zeg maar, kan dit ook bij gewoon een lymfeklier?
Antoni
7 jaar geleden
Dat weet ik niet, helaas.
Inekez1
7 jaar geleden
Ik heb ook regelmatig zo'n opgezette lymfeklier. Dat je je hartslag erin kunt voelen herken ik wel. Dat kan trouwens bij elke ontsteking, ook in je vingertop of grote teen, voelbaar zijn. Op zich allemaal niet per se reden voor paniek, maar je zou even langs de huisarts kunnen als het blijft. Die kan dan kijken of het nodig is om iets tegen de infectie te geven, of kijken of het bij jou toch iets anders is. Maar ik kan zo geen reden bedenken waarom dat met grote spoed zou moeten.