Ja, staat tegenwoordig ook in de lijst SOA's

Lang is aangenomen dat het hepatitis-C virus (HCV) niet seksueel overdraagbaar zou zijn, toch stijgt sinds eind jaren negentig het aantal gevallen van hepatitis C bij hivpositieve homomannen. Op de lange termijn kan een HCV-infectie leiden tot ernstige gezondheidsproblemen, zoals leverfalen, levercirrose of leverkanker. De aanwezigheid van hiv versnelt deze complicaties en vermindert de kans op succesvolle behandeling van HCV-infectie.

Hepatitis is een ontsteking van de lever, die kan ontstaan door bijvoorbeeld overmatig alcoholgebruik, schadelijke effecten van medicijnen, auto-immuniteit of door virussen. Virale hepatitis wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de hepatitisvirussen A, B en C. Hepatitis A wordt overgedragen via de ontlasting, maar kan bij mannen die seks hebben met mannen ook seksueel worden overgedragen via oraal-anaal contact.

Sinds 2000 manifesteert HCV zich in toenemende mate als seksueel overdraagbare aandoening bij hivpositieve mannen die seks hebben met mannen (MSM). HCV kan eveneens van moeder op kind worden overgedragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, hepatitis C krijg je als regel door contact met het bloed van een patiënt. Er zijn echter wel degelijk enkele besmettingen bekend via andere lichaamsvloeistoffen, dus uitsluiten kun je overdracht via seksueel niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
seksueel moet zijn: seksueel contact.