Dat lijkt me wel, die mensen zijn ook gewoon opgeleid als verpleegkundige, die zien echt wel het verschil tussen een levend en een dood persoon..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog iemand die het snapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een verpleegkundige mag geen dood verklaren! alleen wanneer de kop van de romp is gescheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja want het verschil tussen een levende en een dooie is niet te zien
Ja dat mag, volgens de regels mogen ambulances geen dode mensen vervoeren, dus moeten ze wel iemand dood mogen verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Iemand die het snapt.
Nee dat mag hij niet.

Het ambulancepersoneel zal kijken of iemand wel of niet dood is, om te kunnen beoordelen of men nog zuurstof moet toedienen, of iemand nog gereanimeerd kan worden, men met zwaailicht in gloeiende haast naar een ziekenhuis, e.d.

Maar juridisch is dat niet het "het vaststellen van de dood" zoals dat in de wet staat om lijkbezorging mogelijk te maken.

Het vaststellen van de dood door een arts (bij natuurlijke dood) of een gemeentelijk lijkschouwer (bij een onnatuurlijke dood) is nodig om lijkbezorging mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gloeiende haast is op de heenweg naar het slachtoffer, niet met, op weg naar de SEH.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Sherpa: lees de bron
Nee dat mag niet
alleen een arts mag iemand dood verklaren
Het vastellen van de dood gebeurt door een aantal handelingen te verrichten ter constatering. Verplegenden en verzorgenden mogen die diagnose niet stellen, hoe ervaren ze ook zijn.

Vervolgens mag -zo is bij wet besloten in de wet op de lijkbezorging- een overledene pas vervoerd worden NADAT de dood is vastgesteld door een arts

Toegevoegd na 1 minuut:
Constateren mag maar verklaren niet

Toegevoegd na 31 minuten:
http://verenso.artsennet.nl/Artikel/Vaststellen-van-de-dood-en-lijkschouwing-en-afleggen.htm

Toegevoegd na 20 uur:
Omdat er verwarring ontstaat over de vraag 'vaststellen'...'verklaren' etc

hier duidelijke uitleg

"U vraagt of het vaststellen van de dood ook door ambulancepersoneel gedaan mag worden. Ja en nee.
Het ambulancepersoneel zal kijken of iemand wel of niet dood is, om te kunnen beoordelen of men nog zuurstof moet toedienen, of iemand nog gereanimeerd kan worden, men met zwaailicht in gloeiende haast naar een ziekenhuis, e.d. Maar juridisch is dat niet het "het vaststellen van de dood" zoals dat in de wet staat om lijkbezorging mogelijk te maken. Juridisch is datgene wat het ambulancepersoneel doet precies hetzelfde als wat een groepje wandelaars doet wanneer het op een lijk stuit, zoals ik boven beschreef.
Men zal wat minder vrijblijvend zeggen "Gut, hij is dood", maar het komt wel op hetzelfde neer.

Het vaststellen van de dood door een arts (bij natuurlijke dood) of een gemeentelijk lijkschouwer (bij een onnatuurlijke dood) is nodig om lijkbezorging mogelijk te maken. Aan de hand van een overlijdensverklaring van een arts kan voor de dode een verlof tot begraving of verbranding worden aangevraagd bij de gemeente. De overlijdensverklaring kan ook enkele dagen na het overlijden pas worden afgegeven. Er staat geen termijn voor. Alleen omdat in de wet staat dat een dode binnen 5 dagen moet worden begraven of gecremeerd, zal ook een overlijdensverklaring binnen 5 dagen moeten worden afgegeven.
Er is geen andere wet- of regelgeving met betrekking tot het vaststellen van de dood. Nu zal het ambulancepersoneel wel haar instructies hebben rond het constateren of iemand wel of niet dood is, maar daar zijn geen wettelijke regels voor. Er zijn overigens ook geen wettelijke normen aan de hand waarvan een arts de dood vaststelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal alleen mogen als er sprake is van iemand die al langer dood is en er bijvoorbeeld lijkstijfheid of ontbinding is.
Formeel mag alleen een arts mensen door verklaren, dat mag een ander alleen als het hoofd van de romp gescheiden is.
Daar is een schemergebied, een ambulance mag doden niet vervoeren maar iemand is pas dood als een arts dat zegt.
In de ambulance worden mensen die mogelijk al dood of stervende zijn wel via reanimatie ed. gestabiliseerd of pogingen daartoe gedaan.
Heel vaak lees je dat iemand na aankomst in het ziekenhuis is overleden.
Het is dus niet handig als de ambulancemedewerkers onderweg de dood vast zouden stellen, ze mogen immers geen doden vervoeren.
Ze lossen dat op door de mogelijk dode mee te nemen, onderweg alles te doen wat ze kunnen om dan de dood bij aankomst in het ziekenhuis door een arts vast te laten stellen.
Het dan door de arts vastgestelde tijdstip is dan het tijdstip van overlijden alhoewel de persoon mogelijk dus al (wat) langer dood zou kunnen zijn.
Zo voorkomt men veel lastige discussies en mogen ambulancemedewerkers, zolang er nog kans op reanimatie bestaat er van uit gaan dat de persoon nog niet echt dood is.
Men verdoet dus GEEN tijd maar gaat ervoor de kans te benutten een mens terug te halen uit een stervensproces.
Dat lukt soms wel maar vaak ook niet.
Gelukkig is een ambulancemedewerker -ook bij vrijwel kansloze situaties - gemachtigd en genegen er uit te halen wat er in zit.
Ik vind deze mensen echte helden die met veel meer respect behandeld zouden mogen worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Alleen een rechtbank kan iemand dood VERKLAREN.
Het is niet gebruikelijk dat ambulancebroeders zitting hebben in een rechtbank.

Artsen zijn gerechtigd een overlijdensverklaring (A-verklaring) en doodsoorzaakverklaring (B-verklaring) af te geven.

Waarschijnlijk gaat het bij deze vraag eigenlijk om het VASTSTELLEN van de dood.

In Nederland bestaat geen wet met betrekking tot het vaststellen van de dood. Dus mag iedereen in Nederland dit doen. En een ambulance broeder dus ook.
De (gemeentelijke) lijkschouwer (arts) stelt vast of er al dan niet sprake is van een natuurlijke doodsoorzaak.

De Forensisch Medische Associatie Twente" zegt er dit over:
"Het vaststellen van de dood kan door eenieder (met enig gezond verstand) geschieden. De vroegere praktijk van ambulancediensten om een overledene naar het ziekenhuis te vervoeren om daar de dood door een arts te laten vaststellen is in de laatste jaren niet meer gebruikelijk. Als men als arts of hulpverlener (verpleegkundige) en ook als burger niet overtuigd is van irreversibel overlijden dient onverwijld een reanimatiepoging te worden ondernomen c.q. te worden voortgezet."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, er lopen hier nogal wat zombies rond.
Ha, die Costerleone;

Met EHBO is mij geleerd dat alleen een bevoegd arts de dood mag vaststellen met één uitzondering: wanneer bij het slachtoffer het hoofd van de romp is gescheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dood constateren kan iedereen eigenlijk wel. Je voelt het op de een of andere manier. Ernaar handelen, al dan niet professioneel, is een ander verhaal, waar ambulancepersoneel voor doorgeleerd heeft. Echter, alleen een arts is bevoegd om iemand overleden te verklaren.

Als er één beroepsgroep bedreven is in het monitoren en het op gang houden van lichaamsfuncties die belangrijk zijn voor leven en dood dan is het wel ambulancepersoneel, uiteraard geholpen door geavanceerde apparatuur. Onderschat de motorambulance niet, die nagenoeg alle mogelijkheden van de auto heeft maar uiteraard niet kan vervoeren. De eerste taak van de ambulance is namelijk stabiliseren en niet vervoeren van het slachtoffer. Maar dit terzijde, hoewel het niet vaak genoeg genoemd kan worden, gezien de halfdronken idioten die steeds maar weer eisen dat een slachtoffer zo snel mogelijk de ambulance in gekieperd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh Keesvi, een medaille!
Nee oficieel mag alleen een arts dat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet de verklaring door een arts worden afgegeven en is een ambulancebroeder gewoon in staat om de dood vast te stellen maar mag niet de verklaring schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DAT MAG EEN AMBULANCEBROEDER WEL!

Maar dan moet hij wel bij Geneeskunde afgestudeerd zijn (en dus dokter zijn)!

Zeer onwaarschijnlijk dat iemand na Geneeskunde nog Verpleegkunde gaat studeren en vervolgens op een ambulance komt te werken, maar de stelling moet wel neutraal beschouwd worden en alle opties blijven open. Het mag dus, maar alleen als hij/zij (ook) als arts geregistreerd staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In welk geval hij dit dus niet als ambulancebroeder maar als arts doet. Dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat een burger best iemand met geweld mag arresteren, als hij daarnaast maar politieagent is. Vanuit zijn functie mag een ambulancebroeder dit niet, vanuit zijn functie mag een arts dit wel. Niet proberen de boel te vertroebelen a.u.b.
Alleen een dokter kan iemand dood verklaren geen verpleging. Indien de mug komt is er altijd wel een dokter aanwezig hij alleen mag vast stellen op papier dat iemand dood is in België

Toegevoegd na 2 minuten:
in een ambulance zit nooit een dokter dus deze mogen de dood nooit vaststellen, alleen indien de mug onderweg is daarin zit dus altijd een dokter deze kan en mag de dood vast stellen. Indien de persoon in de ambulance wordt vervoerd naar het ziekenhuis zonder dokter moeten ze blijven reanimeren tot er een dokter bij komt die mag beslissen te stoppen of door te doen en hij alleen mag de dood vast stellen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit is wel zo in België weet niet hoe het zit in Nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Wat is bij jullie een mug?