Gisteren was bij Taarten van Abel zo''n jongen van 9,5 met een tumor in zijn hoofd waardoor hij veel groeit en oud lijkt, hoe heet deze tumor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Antwoorden (1)

Hij heeft een goedaardige hersentumor, in dit geval hoogstwaarschijnlijk op de hypofyse en daardoor een overproductie van groeihormoon.

Na de puberteit krijg je dan acromegalie, daarvoor noemen ze het blijkbaar 'gigantisme'.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Groeihormoon#Groeihormoon_bij_de_mens

http://www.gamma-knife.nl/html/hypofyse_tumor.htm

Eigenlijk is je antwoord dus gewoon een hypofysetumor.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypofysetumor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je altijd al klein bent geweest zeg maar, en je krijgt zo'n hypofysetumor kun je opeens veel groeien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan maar de groei is dan dus niet normaal. Je kunt natuurlijk als je een aangetoond tekort hebt aan groeihormoon ook groeihormoon gaan injecteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe laat je dat testen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarvoor ga je eerst naar de huisarts en als hij/zij vindt dat je inderdaad te klein bent stuurt hij je door naar een specialist. Die maakt waarschijnlijk een botfoto om te zien of je al bent uitgegroeid of dat er nog lengtegroei zit aan te komen. Verder kan de specialist met bloedonderzoek testen of je een te kort hebt aan groeihormoon. Precies weet ik het even niet, dat zou ik moeten opzoeken en ik moet nu weg maar dat is dus de weg die je moet bewandelen. Ga eerst na hoe lang je ouders zijn en of die veel langer zijn dan jijzelf op jouw leeftijd nu (als het tenminste over jou gaat). Met korte ouders zullen ze niet snel denken aan een tekort aan groeihormoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bendakt