Ik heb mijzelf nooit laten testen op ADHD of andere concentratie-stoornis

Ik slik voor tentamens ritalin. Ik word hier heerlijk sloom van en kan mij volledig concentreren op mijn boek. Ik zie dit als een uitkomst omdat als ik geen ritalin gebruik ik van alles doe en bedenk om maar niet verder te lezen. Ik krijg alles behalve een opgepept gevoel van ritalin en mijn gedachtes zijn compleet leeg. Als er niet gestudeerd word dan slik ik dit niet en ben ik niet extreem druk.
Waarvoor zou ik mij moeten laten testen en hoe doe ik dit. Zelf ben ik 20 en eerste jaars op de unie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraagje uit interesse: hoe kom je aan de Ritalin?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hoop tussen de oren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op mijn kamer gevonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rubriek is niet passend nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen rubriek "gedragsstoornissen" helaas
Bij gebrek aan beter zou ik m laten staan :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op je kamer gevonden ? vreemd !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik hier ga zoeken vind ik ook zo een half doosje. (maar dat is dan ook het enige wat hier rondslingert, op een aspirientje en wat vitaminepillen na dan)

Antwoorden (5)

Ik heb ADHD en zal u proberen uit te leggen wat de effecten zijn van bijvoorbeeld Ritalin op mij.

Ritalin zit een werkende stof in genoemd Methylfenidaat.

Op het moment dat ik bijvoorbeeld Ritalin neem voel ik me niet "sloom" maar meer geconcentreerd. Echter heeft mijn lichaam drang tot beweging en een onrustig gevoel, ik ga als een soort snelheid trein door me gedachten maar meer geconcentreerd op een bepaald ding.

Als u denkt ADHD te hebben ga dan langs de huisarts, u kunt hierop getest worden. Als u geen ADHD heeft neem u op dit moment gewoon drugs tot u toe wat niet bedoelt is voor u.

Ritalin heeft op een ADHDer een "geconcentreerd" effect omdat wij een bepaalde stof missen. Als iemand deze bepaalde stof niet mist kan een overdossis ervan zorgen dat de persoon hyper wordt of juist kalm, het effect is verschillend per persoon.

Dat u probeer onder alles uit te komen om maar niet verder te lezen hoeft helemaal niet ADHD te zijn. Kan ook passief-agressief gedrag vertoon zijn.

Bij de reactie zag ik mensen vragen hoe u eraan kwam, ik kan me voorstellen dat u perrongelijk een doosje of potje heeft gevonden in uw kamer die perrongelijk door iemand die deze medicijnen wel voorgeschreven is, is door achter gelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je laten testen door een GZ psycholoog. Het beste is om een afspraak te maken met één die een specialisatie heeft op ADD of ADHD bij volwassenen. Zij hebben de juiste aanpak om te onderzoeken of je zoiets hebt.
Ritalin werkt juist bij ADHDers als rustgevend terwijl het eigenlijk een PEP- middel is. Je hoeft je niet te testen hoor als jezelf goed in je vel zit, maar als je twijfelt is het handig om te weten of je dit misschien hebt.
Voor je eigen gemoedsrust dus, als je ermee rondloopt.
Kijk wel uit met zomaar Ritalin slikken. Zorg dat je er niet afhankelijk van wordt want voor je het beseft ben je dit.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt NIET afhankelijk worden van Ritalin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan hier vrij goed mee om gaan. Gebruik het alleen als ik leer. Voor de rest nooit nodig gehad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Verenigde staten zijn onderzoeken geweest die hebben aangetoond dat je er wel afhankelijk van kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@manjo: zeker wel:
Bij dagelijks gebruik treed gewenning op. Je moet meer gaan gebruiken om effect te hebben. Uiteindelijk zal het helemaal niet meer werken.
Dan heb ik het over gebruik bij A(D)HD. Gewenning kan al na een jaar, na 10 jaar kan het geen werking meer hebben.
En 10 jaar is weinig als je kijkt hoe jong kinderen soms al beginnen. Ritalin is een amfetamine en lijkt qua werken sterk op o.a XTC (mdma)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIET verslavend. Kinderen hebben op den duur iets meer nodig OMDAT ze groeien en hun lichaamsgewicht hoger wordt.
amc
13 jaar geleden
http://ikregeer.nl/document/ah-tk-20102011-1165
Deze link opent een gesprek met uitspraken van deskundigen over ritalin. Dit mbt het issue;' verslaving'.
Kaasss@Heel goed dat je het niet veel gebruikt en als het je helpt met leren, zou ik zeggen;"gewoon doen" maar niet wanneer het niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@amc, heb je dat zelf gelezen?
vraag2:
Het is een onderzoek vooral onder mensen de via forums gevonden zijn en een gemiddelde leeftijd van 24 jaar. (tevens is die groep veel te klein)
Er wordt niet gezegd dat het niet verslavend is, alleen dat ze dat niet significant kunnen aantonen, wat redelijk logisch is met zo'n kleine n (=aantal personen)
Ze kunnen ook niet aantonen dat het niet verslavend is, eigenlijk kunnen ze dus niks aantonen.. In het geval van Kaass heb je waarschijnlijk gelijk, die is oud genoeg om er normaal mee om te kunnen gaan. Ik had het vooral over kinderen, maar voor oudere veelgebruikers geldt het ook. in het engels:
http://www.guardian.co.uk/news/2007/nov/12/uknews.health Als je een wetenschappelijk lange termijn onderzoek weet dat dat tegenspreekt dat hoor ik het graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@amc:
wat ik eigenlijk vergat te vragen, is wat je zelf wilde zeggen met die link.
Zou eigenlijk ook goed kunnen dat jij het (net als ik) ook negatief bedoelde.
amc
13 jaar geleden
Natuurlijk bedoel ik het negatief omdat ik alle geestverruimende middelen afwijs. Je hersenen zijn zo kostbaar dus zeker bij kinderen geldt;' afblijven als het niet voorgeschreven wordt'. Zelfs het voorschrijven ervan gebeurt veel te snel, volgens mij. Mijn zoon had zelf ADHD en werd gediagnosticeerd met Gilles de la Tourette. Hij is dus ook bovengemiddeld intelligent en weigerde zelf medicatie te nemen toen hij 9 jaar oud was en de arts hem dit voorschrijven wilde. Hij is enig kind, dus ik kon hem alle aandacht geven en sturen en er was en is goed met hem te praten. Hij heeft dan ook nooit een pilletje genomen en is er vanzelf overheen gegroeid. Dit gebeurt wel vaker met de pubertijd en gelukkig bij hem ook.
Wat je altijd weer hoort en ziet op internet bij onderzoeken is dat niemand nog zeker weet wat Ritalinefecten op de lange termijn zijn. Zolang er twijfel is
zou ik er altijd voorzichtig mee zijn. Maar dat is mijn mening.
Een psychiater die o.a. volwassenen onderzoekt op ADHD vertelde mij eens dat het moeilijk en vooral erg tijdrovend is om bij volwassenen de diagnose ADHD vast te stellen via anamnese en onderzoek. Het kan wel, maar kost erg veel tijd en inspanning.
De veel gemakkelijkere en snellere methode die hij ook wel toepast, is 3 tabletten Ritalin meegeven. Dat doet hij natuurlijk na een (minder uitgebreid) onderzoek, want het is ook bekend dat Ritalin in sommige gevallen heel snel tot enorme depressies en suïcide kan leiden en dát wil die psych natuurlijk voorkomen. Hij vertelde dat iemand met ADHD direct het effect merkt van Ritalin: betere concentratie, meer rust in je hoofd enz. Het belangrijkste dat hij daarbij zei: "Er gaan veel verhalen rond over Ritalin, maar ik kan je garanderen dat iemand zonder ADHD géén effect merkt."

Need I say more?

(En voor iedereen die dit leest en het ook wil proberen: die kans op suïcidale gevoelens is klein, maar heel reëel. Begin hier dus niet zomaar, zonder begeleiding, uit jezelf aan!!)

Toegevoegd na 1 uur:
"...maar ik kan je garanderen dat iemand zonder ADHD géén effect merkt."

Door de quote lijkt het alsof de psych dit letterlijk zo zei, maar het is natuurlijk mijn weergave van wat hij mij een jaar geleden vertelde. En ik merk nu dat ik niet duidelijk ben geweest in die weergave.
We hadden het over concentreren en op dát gebied merk je direct het effect dat Ritalin alleen op ADHD-ers heeft. Heb je geen ADHD, dan ga je je door Ritalin niet beter concentreren.
Dat bedoelde ik te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartelijk dank ik kan mij vinden in jouw verhaal. Ik ga naar de huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Er gaan veel verhalen rond over Ritalin, maar ik kan je garanderen dat iemand zonder ADHD géén effect merkt" Is zeker niet waar !! Als iemand zonder ADHD Ritalin slikt heeft het de werking van speed, dwz dat je er wakker van blijft, per sé bezig wilt zijn, ADHD achtige tikjes kan gaan vertonen, en een gejaagd gevoel kan krijgen. Dit omdat Ritalin gebaseerd is op amfetamine.
Dit is ook de reden dat een hoop studenten (zo'n 7 %) zonder ADHD aan de ritalin zitten, aangezien als je toch wakker bent en iets "moet" doen, je net zo goed kan leren.
>Studenten gebruiken ADHD-medicijn ritalin zonder recept.
>In het uitgaanscircuit wordt ritalin gebruikt als vervanger van cocaïne. Ruim zeven procent van de studenten gebruikt af en toe het ADHD-medicijn ritalin om niet-medische redenen. Drie procent gebruikt het voor de concentratie, vijf procent voor de lol. Dat concludeert econoom Tjebbe van Meeteren in zijn scriptie waarop hij eind oktober afstudeert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Van Meeteren ondervroeg 130 studenten economie en rechten in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en van Nijenrode. In Amsterdam deden in totaal zeven studenten mee aan het onderzoek van zowel de VU als de UvA. Het is het eerste onderzoek in Nederland naar oneigenlijk ritalin-gebruik. In de Verenigde Staten werd al eerder bekend dat 20 procent van de high professionals, waaronder artsen en advocaten, ritalin gebruiken. Een publicatie in het tijdschrift Nature was de aanleiding voor Van Meeteren om zich hierin te verdiepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ritalin is een medicijn dat wordt voorgeschreven aan patiënten met de psychiatrische stoornis ADHD. Het wordt gebruikt ter verbetering van de concentratie en werkt ongeveer vier uur. ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Het middel is gebaseerd op amfetamine en verbetert de overdracht van bepaalde stoffen in de hersenen, waardoor de patiënt minder snel wordt afgeleid en minder de behoefte voelt om op zoek te gaan naar kicks. Vorig jaar slikten in Nederland ongeveer 200.000 kinderen ritalin of concerta, een duurder middel dat de hele dag werkt. Van Meeteren: ‘In mijn onderzoek heb ik met name gefocust op de positieve effecten, zoals concentratieverbetering. Het wordt om die reden ook wel braindoping genoemd. Er zijn ook negatieve effecten. In de VS zijn gevallen bekend van verslaving en hartfalen, maar ik heb nergens kunnen vinden dat het gebruik van ritalin zonder voorschrift in Nederland heeft geleid tot dergelijke aandoeningen. In het uitgaanscircuit wordt het vaak gesnoven in plaats van geslikt. Het heeft een cocaïneachtig effect en omdat het gecontroleerder is dan coke, waar nog al eens wat rotzooi in zit, denk ik dat ook steeds meer mensen het gaan gebruiken. Er wordt ook steeds meer gedeald in ritalin. Meerdere studenten gaven aan een pil voor drie à vier euro te kunnen kopen.’ (NRC/FB) http://www.folia.nl/nieuws/studenten-slikken-ritalin-voor-concentratie-of-lol-957.html moest ff in 2en, paste niet in 1 reactie :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartelijk dank voor deze goede info
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het inderdaad niet juist geformuleerd en zal het nog aanpassen.
Ik heb zelf ADHD
(diagnose is een maand of 3 geleden gesteld, ben nu 29)
en je hoeft ook niet vreselijk druk te zijn om adhd te hebben...
Ik had zelf veel last van concentratieproblemen, irrationaliteit, impulsiviteit, en als ik stilzit moet ik iets bewegen (tikken met vingers op tafel, tikken met mn voet, om de 4 seconden naar buiten kijken enzovoorts)

Door deze klachten heb ik mijn school verpest, al 50 baantjes gehad en nog veel meer rare dingen.

Wat je het beste kunt doen is naar de huisarts gaan en je klachten voorleggen, deze zal je dan doorsturen naar het GGZ (oid, maar ik moest naar het ggz) en daar krijg je een onderzoek door een psycholoog.
Deze zal eerst een gesprek met je voeren van ongeveer een half uur/ 3 kwartier, en daarna een vervolgafspraak maken waar je heen moet met een van je ouders.
Dan krijgen jullie een vragenlijst te beantwoorden, jij over het "nu", en je pa of ma over "vroeger"
Als hieruit blijkt dat je adhd hebt wordt er medicatie voorgeschreven (ritalin/concerta ed).

Zonder dat je ADHD hebt ritalin slikken is op zn minst onverstandig, aangezien ritalin ook een hoop bijwerkingen kan vertonen !!!

Mijn advies is ga zsm naar de huisarts, en ga het gesprek aan.
Ikzelf had na het gesprek binnen 2 maanden medicatie
(6 keer per dag ritalin), en met mij gaat het een stuk beter sindsdien !!!

Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartelijk dank. Ik kan mij volledig vinden in wat jij beschrijft, alleen niet in het verpesten van banen wel school waar ik mij nooit heb kunnen concentreren en altijd met net zessen door veel huiswerkbegeleiding mijn vwo heb gehaald. Ik kan mij helemaal vinden in het direct rustig en geconcentreerd zijn. Ik zie het elke keer als een uitkomst en vraag mij af waarom ik er niet eerder aan ben begonnen. Ik ga het met mijn ouders overleggen en naar de huisarts. Dank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben op VWO begonnen, maar heb uiteindelijk MAVO gehaald... Als mijn ouders me vroeger hadden laten testen...
Dat is het nadeel van de "oude tijd", ik was gewoon een jochie die zich niet kon concentreren, en die snel was afgeleid.
tegenwoordig zouden ouders direct naar de dok rennen en roepen dat het kind adhd heeft, dat ging vroeger helaas heel anders. @uhurowan Je slaat de spijker op zn kop !!! Als mensen rekening zouden houden met ADHD hadden jij, ik, en nog vele anderen een compleet andere levensloop gehad. Aan de ene kant baal ik er best van dat het allemaal zo gelopen is, bijna 30 en nog steeds (of alweer) geen vaste baan en een Mavo-diplomaatje heb je niet aan tegenwoordig. Aan de andere kant zijn er ook goede dingen uit voortgekomen, ik heb een meissie die mij volledig begrijpt (en die was al dik 5 jaar bij me voordat ik aan de Rita ging) en ik heb alleen vrienden om me heen die me accepteren zoals ik ben. Het kan raar lopen in het leven :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@uhurowan: Heb je wel eens een (goed) magnesium supplement geprobeerd? Bij mij had een een goed en leuk effect.
Maar ik ben niet hyperactief (ADD) dus misschien dat het effect bij jouw minder goed te merken is.
Ik ging lekkerder slapen en ook anders dromen. (van dat dromen is moeilijk uit te leggen, maar het was zeker positief) Als je jong bent kunnen lijnzaadolie en visolie ook goede effecten hebben. (ken via een basisschoollerares een paar gevallen)
Voor mezelf en voor DeBas is het waarschijnlijk te laat, maar ik gooi het toch maar naar binnen, kan sowieso weinig kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kaass: Bij mij ging het op het VWO ook redelijk goed, altijd net over, maar alleen op IQ niet op hard studeren.
Als ik tegen iemand zei dat ik niks gedaan had, had ik ook echt niks gedaan voor een proefwerk. Meestal was het de hele middag en avond andere dingen doen en dan 'snachts een paar uur leren, 3 uur slapen en 'sochtend nog ff snel doorlezen. Concentratie kwam pas op het laatste moment als er veel strees was. Bij mij ging het pas echt fout in het 2e jaar van de universiteit (economie). Toen werd de stof teveel om in 4 uur door te werken. Ik haalde tentamens eigenlijk alleen als ze laat in de middag of 's avonds waren. Als ze vroeg begonnen had ik zeker te weinig leertijd.
Na 10 jaar ben ik gestopt, derde jaar zo goed als gehaald, maar dus geen diploma. Gelukkig veel gewerkt tussendoor, o.a. 2 jaar bijna fulltime een goed betaalde horeca-baan gehad, dus de studieschuld valt mee. (dit is niet om je bang te maken, ik heb geen spijt van mijn studietijd, maar als ik dit geweten had was ik na een jaar of 5 gestopt)
Hier een ADD-er. (zonder de H dus en ik gok dat dat bioj jouw ook het geval is)

Dit keer ga ik geen lang levensverhaal schrijven.

alleen wil ik je deze website aanraden:
http://www.levente.nl/
(ik durf wel te beweren dat als de dingen die je daar leest je niet bekend voorkomen je geen ADD hebt)

voordat dit stukje en de link erna was voor mij zeer waardevol:
ADD HOE IS DAT

U bent een avondmens en geniet van de rust als de wereld slaapt. Vaak kunt u zich alleen concentreren, of tot rust komen als u even alleen bent. Het afmaken van een klusje gaat het beste als uw gedachten worden afgeleid door muziek of TV. Lees hier verder voor meer voorbeelden van mensen met ADD.
http://www.levente.nl/Levente%202009/ADDhoeisdat.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja: soms is ADD heel mooi om te hebben.
(hoewel meestal lastig)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ADHD is soms ook mooi om te hebben.
mn pa had 4 dagen uitgetrokken voor het straten van zn achtertuin -> met een dag was ik klaar :D
(hij heeft een hoge schutting dus was niet zo snel afgeleid gelukkig) Maar ook hiervoor geldt dat het meestal lastig is... + voor het geven van een andere, zeer aannemelijke optie voor het probleem van de vraagsteller !