Mag je zonder toestemming van familie een camera plaatsen bij een demente moeder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of het mag weet ik niet,maar ik zou het persoonlijk niet op prijs stellen als iemand dit zou doen zonder vooraf toestemming te vragen aan de familie. Maar waarom wil je dit weten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat het om je eigen moeder?
Wat is de reden dat er cameratoezicht gehouden moet worden?
Waarom kan de familie niet op de hoogte gesteld worden?
Is er iemand die het gezag over moeder uitoefent?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ik ben geen juris, vandaar een reaktie i.p.v. een antwoord, maar hoe het volgens mij werkt is als volgt: Camera's zijn in principe een inbreuk op de privacy. Die mag je dus alleen plaatsen met toestemming van de betrokkene, of indien deze niet wilsbekwaam is zijn/of haar vertegenwoordiger. De vraag is dus of je moeder wellicht zélf toestemming gegeven heeft en of zij officieel nog wilsbekwaam is ? Het niet meer wilsbekwaam zijn moet officieel vastgesteld worden en er moet offieel een vertegenwoordiger aangewezen worden. Tot dat dat gebeurd is gaat de wens van je moeder boven die van de familie. Heeft zij toestemming gegeven, dan is die in principe voldoende.
In het andere geval is de officiele vertegenwoordiger van je moeder de gene die wel of geen toestemming verleent. Ook kan de verpleging in het kader van de medische verzorging en haar veiligheid een camera plaatsen. Zolang dat er noch van je moeder, noch van de naasten / familie bezwaar komt kan de camera daar blijven. Komt er wel bezwaar, dan zal de verpleging over het algemeen in overleg een andere oplossing proberen te vinden. De veiligheid en gezondheid van je moeder speelt in die discussie echter wel een zwaarwegende rol !
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Handig deze vraag. Ik wil namelijk zo iets doen bij mijn oma. Omdat ik het vermoede heb dat er bij haar gestolen word door iemand, alleen oma zelf heeft het niet door en mijn moeder gelooft het niet, mijn moeders broer gelooft het wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kun je eigenlijk al testen door ergens iets neer te leggen en dan kijken wanneer het weg is,je hebt alleen geen bewijs wie het dan gedaan heeft,maar je weet dan wel alvast of er inderdaad gestolen wordt.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Het gaat om geld, en we twijfelen of het oma zelf is die het "verstopt" of dat het word weggenomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat wordt dan lastig als je oma het zelf niet meer weet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Blijf je bij haar of regel je een opvangadres. Een hele erge dwarse demente die ook niet toegeeft dat er iets mis is en je de schult geeft van alles wat kwijt is en overhoop gehaald wordt etc. Waar je na 5 minuten al gillend gek wil weglopen. Die absoluut niet gaat verhuizen zonder dat er een rechter aan te pas moet komen. Was het maar zo simpel.......

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet, je schaad daarmee je moeders privacy. Als het nodig is om haar in de gaten te houden, dan zorg je ervoor dat er iemand bij haar is, als ze niet meer zelfstandig kan wonen, dan regel je een opvangadres voor haar. Als je haar gaat filmen zonder haar toestemming, zonder dat de naaste familie hiervan weet, dan breng je ook de familiebanden ernstig in gevaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat is wel heel makkelijk gezegd, maar moeilijk gedaan crea.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is, het is een hele zware klus. Je zal elkaar moeten afwisselen en met voldoende familieleden moeten zijn die hier energie in willen en kunnen steken. Anders zit er niets anders op dan betaalde oppas te regelen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat is vaak niet te realiseren, en betaalde oppas moet je liggende gelden voor hebben. Het is soms schrijnend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afhankelijk van de ernst heb je 24/7 "bewaking" nodig.
Bij een demente moeder zonder partner en 1 of 2 kinderen met huizen die dik onder water staan en dus niet even iets minder kunnen gaan werken.. Zonder antwoord op de vragen van Mirri2811 wordt een goed antwoord lastig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat een rechter je een straf op zal leggen, als je het wel zou doen, maar als je haar op een andere manier in de gaten kunt houden, dan kun je beter daarvoor kiezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe snel kan er iemand ter plaatse zijn als er via de camera gesignaleerd wordt dat er hulp nodig is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zag in een tv programma een keer iemand waarvan een ouder in een tehuis woonde. Van die ouder werd wel vaker geld gestolen en een kind besloot een camera op te hangen, ik geloof wel met medeweten van iemand van de zorg. Bleek de dief dus een werknemer van dat tehuis te zijn die volledig werd vertrouwd door bewoner. Werknemer werd ontslagen na met de beelden geconfronteerd te zijn.
Ik weet niet wat de reden is van vraagsteller om die camera te willen, maar ik zou het wel in overleg doen als het kan.
Nee, je hebt geen toestemming nodig van de familie. Wel van je moeder (en dat zal mogelijk wel een probleem worden).

Het is ook niet omdat je geen toestemming nodig hebt van je familie dat je het mag verzwijgen. Als je het niet aan je familie vertelt mag je de camera niet plaatsen (of moet de camera verwijderd worden wanneer je familie op bezoek komt).