Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Helpen antibiotica tegen een longontsteking?

Ik heb astma, en ik heb er normaal (als ik niet aan het sporten ben, of in de buur van rokers ben) niet zo'n last van, maar gister had ik erg veel moeite met ademhalen. Ademhalen deed pijn (rug, borst) bij het bewegen, en ik ademde kort. Ik ben toen naar de huisarts gegaan, en die gaf me prednison en doxycycline , deed de lichten uit en liet me rusten (praktijk was eigenlijk dicht, ik ging langs in de pauze). Toen het wat beter ging, ben ik naar huis gegaan.

Ik vraag me nu af of dit een longontsteking is, want heb dit keer andere medicijnen gekregen dan toen ik een astma-aanval had.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
823

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Antibiotice helpen tegen longontsteking. Longonsteking is niet fundamenteel anders dan andere ontstekingen en je moet dus een infectie bestrijden. Dit doe je met behulp van antibiotica.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb astmatische bronchitis, en ik had 2 jaar geleden een dubbele longontsteking en kreeg dezelfde medicijnen als jij!
Na 1 week was ik weer helemaal bovenwater!

dus antibiotica helpt goed!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je huisarts geen verdere uitleg heeft gegeven.

Antibiotica helpen alleen bij een bacteriële infectie. Dat kan - in dit geval - een longontsteking zijn, maar ook bronchitis kan bacterieel zijn. Je huisarts zal dus inderdaad het vermoeden hebben dat je niet gewoon een astma-aanval had, maar dat je een bacteriële ontsteking hebt aan je luchtwegen. De prednison kan wel weer vooral voor de astma voorgeschreven zijn, mogelijk volgt je huisarts een "twee-sporen beleid", of geeft hij de prednison zodat je snel van je benauwdheid af bent, en de antibiotica vanwege een infectie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden