wat moet ik gebruiken tegen koortslip?

Ik heb gisteren eentje gekregen op mijn bovenlip aan de linker kant maar die was klein.
Ik had ontzettend jeuk maar ik wist dat ik niet aan moest komen. Vandaag heb ik aan de rechter kant ook eentje gekregen. Als het zo doorgaat krijg ik dadelijk ook op mijn onderlip en dit is echt verschrikkelijk.

Ik wil weten wat ik moet gebruiken tegen koortslip en wat heel snel helpt. Want ik heb morgen zangles en ik was al vorige week ziek geweest ik wil niet meer me zelf afmelden weer.

Nog een vraagje.
Waarom krijg je koortslip? ik had geen koorts gehad. Ik had laatste dagen wel heel erg stress gehad en ik had een beetje droge lippen, ik heb in mijn make up tas labello gevonden en ik heb hem gebruikt maar die ruikte een beetje vies. Ik had eerst niet in de gaten maar daarna heb ik dat vieeze geurtje geruikt.
Ik dacht hoe kan dat nou en omdat ik het vies vond
ik heb mijn lippen gelijk toen gewassen.
Op de volgende dag kreeg ik dus mijn eerste koortslip en vandaag nog eentje. Ik hoop dat ik morgen niet nog eentje erbij krijg.
Nou mijn andere vraag is
Komt het nou door die labello (ik denk dat die over de datum was) of door veel stress?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een koortslip kun je toch wel gewoon naar zangles?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
??? lijkt mij ook. Het slaat toch niet op je stembanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt overigens ook niet door een labello die over de datum is. Eerder door een labello die uitgeleend is.

Het beste antwoord

Ik denk niet dat je een koortslip krijgt omdat je Labello "over de datum" was. Maar misschien was'ie wel "besmet" door een vorig gebruik (door jou of iemand anders). Als je iets op je lippen wilt smeren, dan kun je het ook eerst op je (gewassen!) vingertop (of kwastje)doen en dan pas op je lip, zo raakt een lippenstift niet besmet.
Als je eenmaal een koortslip hebt, helpt er niet veel meer aan...inderdaad uitzieken en dat duurt wel een weekje. Wat wel helpt is voor de volgende keer: zodra (en ik bedoel ook ZODRA) je iets voelt dat op een koortslip lijkt, meteen (en dus ook METEEN) iets erop smeren (bij drogist kopen, antikoortslip-crème). Nu je al een koortslip hebt, moet je toch ook smeren, het helpt niet om het sneller te genezen, maar je voorkomt dat je jezelf steeds opnieuw besmet. (Ik smeer niet alleen op het plekje, maar m'n hele lip.)
Enne...gewoon wel naar de zangles, ik weet, je ziet er niet zo florissant uit, maar je kunt gewoon wel zingen en dan mis je geen les. Kun je volgende week wel weer een goeie indruk maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, als ik iets wil gebruiken voor mijn lippen ga ik met een schone vingertop eerst afdoen en dan pas opsmeren. Maar dit was nooit hiervoor gebeurd maar ja ik dus wel ervaart.
Ik wil zo graag naar de zangles gaan maar omdat het pijn doet tijdens mijn mond open maken durf ik dus dat niet. Maar ja ik hoop dat het wat minder wordt.
bedank voor het toelichten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe zorg je dat die vingertop schoon is dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon wassen volstaat. En nadat je je lip hebt aangeraakt wel meteen weer eerst wassen voordat je weer ergens aankomt! Dus niet twee keer achter elkaar vanaf de tube op je lip smeren (handige tip: gebruik verschillende vingers)

Andere antwoorden (9)

"Klachten en symptomen
Bij een koortslip heeft u, meestal vrij plotseling, last van kleine, doorzichtige, vochthoudende blaasjes op de lip.
Vooral vlak voor het ontstaan kunt u last hebben van een kloppend, pijnlijk en branderig gevoel. Korte tijd later ontstaan dan blaasjes op de lip die gevuld zijn met vocht. Na het openbarsten, drogen de blaasjes in en vormen zich wondkorstjes en kloofjes. De plekjes kunnen zich ook rondom de lippen en de neus bevinden. De genezing van de huid duurt ongeveer zeven tot tien dagen.

Oorzaak
Zonder dat u het merkt, kunt u besmet zijn met het Herpes simplexvirus. Dit virus kan bij schraal weer, streng vriesweer, felle zon en een verminderde weerstand van het lichaam actief worden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij koorts, vandaar de naam 'koortslip'.
Het virus is besmettelijk bij direct contact. Was daarom altijd direct de handen na aanraking van de koortslip.
Pas ook op met het op de mond kussen van iemand met een koortslip en vermijd oraal seksueel contact. Om verdere besmetting te voorkomen is het raadzaam niet aan de wondjes te krabben.

Baby's kunnen ernstig ziek worden van het Herpes simplexvirus. Knuffel of kus dus nooit een baby als u een koortslip heeft."

"De genezing van een koortslip is nauwelijks te beïnvloeden.
Wel kunt u het schraal worden van de lippen tegengaan door ze vet te houden.
Het virus raakt u overigens nooit meer kwijt. Bij speciale omstandigheden zoals fel zonlicht, droog weer, vorst en verminderde weerstand kan het virus weer actief worden. U kunt wel de activering voorkomen en de symptomen bestrijden."

Help dat een beetje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeven tot tien dagen? :l oh nee! :(
Die Labello heb je misschien ooit uitgeleend aan iemand?

Er is wel een middeltje in de handel dat helpt tegen een koortslip. Ik heb gehoord van iemand die het vaak heeft, dat het wel enigszins helpt. Nl. Zovirax Ik ben anders niet zo vlot in het promoten van de farmaceutische industrie, maar dit schijnt wel wat te helpen.
Alleen smeren op de plaats waar je het verwacht. Of op het plekje zelf en goed je handen wassen.

Vervelend hoor, voor je. Ga maar wel naar zangles!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee die was van mij maar die had ik geloof ik een jaar geleden gekocht. :S maar ik ga wel daarlijk Zovirax kopen. ik voel nog dat het tintelt misschien kan ik het wel voorkomen. Bedankt!
Een koortslip komt niet dóór koorts.

Het wordt veroorzaakt door een herpes-virus. Daar hoef je maar één keer mee besmet te worden, het blijft in je lichaam en op momenten dat je weerstand wat lager is (bijvoorbeeld omdat je net vorige week ziek bent geweest of omdat je de afgelopen dagen veel stress hebt gehad) krijg je dan een koortslip. De Labello zal er niets mee te maken hebben gehad.

Over de behandeling: je kunt Zovirax-creme gebruiken, daarmee verhinder je dat de blaasjes zich verder verspreiden en ben je er wat sneller vanaf. Zovirax kun je kopen bij de drogist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een koortslip is vrij onschuldig en zelden reden om naar de dokter te gaan. Je kunt hem makkelijk zelf behandelen met verschillende cremes en lotions die hiervoor op de markt zijn. Een bekend middel is Zovirax. Dit kun je gebruiken als je al een koortslip hebt, of als je een koortslip aan voelt aankomen (door een kriebelend gevoel dat je herkent als je vaker een koortslip hebt gehad). Breng crème of lotion met een wattenstaafje op de koortsblaren aan en was daarna zorgvuldig je handen. Je kunt ook de huid met alcohol ontsmetten en dan gewoon vaseline of verzachtende crème gebruiken. Hierdoor blijft de huid vettig, wat soms al voldoende is om de uitslag te doen verdwijnen. Ga in elk geval niet aan de plekjes peuteren, want zo kunnen ze verder geinfecteerd raken. Vooral het vocht uit de blaasjes is erg besmettelijk. Als je krabt en het vocht komt elders op de huid terecht, kan de koortsuitslag zich daar uitbreiden. Lipstift kan de blaasjes infecteren. Als je een koortslip hebt, probeer dan besmetting te voorkomen. Een koortslip kun je namelijk heel makkelijk overgedragen, bijvoorbeeld door te zoenen. Gebruik een eigen washandje en handdoek. Hou ook je eet- en drinkgerei voor jezelf. Het is niet verstandig om op kraambezoek te gaan als je een koortslip hebt. Jonge baby's kunnen extra veel last hebben bij een eerste besmetting met het herpes-virus. Overigens, als je het herpes simplex virus meedraagt, maar geen koortslip hebt, ben je niet besmettelijk. Een klein kind dat een eerste aanval van koortsuitslag heeft, voelt zich waarschijnlijk koortsig en heeft blaasjes in de mond die pijn doen. Paracetamol verhelpt deze klachten. Je kunt je kind uitleggen dat het even geen anderen mag kussen nu het koortsuitslag heeft. Zorg ook dat het niet aan de plekjes komt en laat het vaak en grondig de handen wassen. Koortsuitslag bij volwassenen ontstaat vooral in perioden van verminderde weerstand en stress. Als je je conditie wat oppept, heeft een koortslip veel minder kans. Goede voeding helpt, regelmatige ontspanning, en voldoende lichaamsbeweging.

Behandeling
Meestal is een koortslip heel onschuldig en wordt deze niet door een dokter behandeld, tenzij er een ernstige ontsteking ontstaat. Raken de blaasjes ontstoken of duurt de infectie langer dan twee weken, vraag dan de huisarts om advies. Deze zal dan in veel gevallen een anti-virusmiddel voorschrijven.
fremar
13 jaar geleden
Een koortslip is een virus-infectie van de huid op of nabij de lippen. De infectie wordt veroorzaakt door het herpes simplex virus. Het herpesvirus in de koortslip is zeer besmettelijk. Het virus is aanwezig in de blaasjes en de verse korstjes en kan door zoenen of ander lichaamscontact worden overgebracht. Of wellicht door een gedeelde labellostift als die is uitgeleend aan iemand die op dat moment een koortslip had.
Wanneer de huid weer genezen is kan er geen virus meer worden overgedragen.

Behandeling koortslip:
Een koortslip geneest in principe vanzelf.
Raak de koortslip in het actieve stadium niet aan. Ook via vingers kunt u anderen en ook uzelf (aan de geslachtsdelen) besmetten.
Voorkomen is zoals altijd beter dan genezen: zorg daarom voor een optimale weerstand en vermijd verbranding in de zon (zonnebrandcreme!).
In een zeer vroeg stadium kunt u soms de koortslip in de kiem smoren door een anti-virus creme op de plek te smeren. Voorbeelden zijn cremes die aciclovir of penciclovir bevatten. Deze cremes moeten meerdere keren per dag gedurende 4 tot 5 dagen worden aangebracht.

Zovirax koortslipcreme is ook een goed middel die al werkt na de eerste tintelingen, dus gelijk smeren als je iets voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een koortslip is een relatiegeschenk waar je nooit meer vanaf komt (althans het virus). Het zal altijd sluimerend aanwezig blijven. Zoals de andere antwoorders al hebben opgeschreven, Zovirax smeren zodra je iets voelt tintelen in je lip. Dan ben je er zo weer vanaf.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ten eerste was het waarschijnlijk een niet doorgekomen ziekte kiem die je zo hebt ontlopen, da's dan gelukkig voor jou, je vertelt in je schrijven dat je onlangs ziek bent geweest, da's nummer twee, ten derde kun je het van iemand gekregen hebben die het reeds had, of je kunt het van je partner gekregen hebben bij een zoen op de mond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koortslip (herpes labialis)
Behandelen met creme echinaforce van Dr Vogel.
Rhus Toxicodendron 200K
Je krijg dit door stress en het komt onverwachts terug.

Kies voor een goede,gevarieerde voeding,die rijk is aan vitamine en mineralen.
B.v : verse groenten en vruchten die rijk zijn aan
vitamine C,zoals citrusvruchten,kiwi's ,tuinkers
en waterkers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegen een koortslip moet je niets doen, als je het onderdrukt dan kan de herpes zich openbaren op je oog. Er zijn zalfjes om het te onderdrukken maar het kan zich elders in het gezicht openbaren.

Gewoon je weerstand op peil houden en er niet aanzitten met je vingers.
een koortslip is niets erg hoewel de farmaceutische industrie mensen probeert te manipuleren dat dit wel erg is om een grotere omzet te bereiken voor nutteloze medicatiementeus.