Kan je immuun zijn voor Hondsdolheid?

Hondsdolheid is in bijna alle gevallen dodelijk. Maar zijn de paar mensen die het overleefd hebben er dan wel meteen immuun voor?

(Net zoals je maar één keer de waterpokken kan krijgen)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K

Antwoorden (1)

Nee, je kunt niet zeggen dat deze immuun waren.
Hoewel in een onderzoek 10 patiënten zijn gevonden die een mogelijke infectie met het rabiësvirus zouden hebben overleefd, dient vooropgesteld te worden dat rabiës in feite een dodelijke ziekte is. Van de 10 gevonden patiënten is niet met zekerheid te zeggen dat zij daadwerkelijk een infectie met het rabiësvirus hebben doorgemaakt. Het blijft onduidelijk waarom deze patiënten niet overleden zijn.

Omdat niet precies bekend hoe rabiës tot de dood leidt, is het ook moeilijk om te bepalen waarom deze 10 patiënten overleefden. Hieronder volgen enkele mogelijkheden die in de literatuur zijn gevonden:
Niet-dodelijke blootstelling
Aanwijzingen voor mogelijke overleving van blootstelling aan het rabiesvirus zijn gevonden bij mensen die wonen in het Peruaanse Amazonegebied. Zij hebben regelmatig contact met vampiervleermuizen. In 11% (7 van de 63) van de geteste sera werden antistoffen tegen rabies gevonden. Slechts een persoon had vaccinaties ontvangen. Deze gegevens suggereren niet-dodelijke blootstelling aan het virus.

Vroege ontwikkeling van antistoffen in serum en liquor
De vroege ontwikkeling van antistoffen zou een positief effect hebben op de ziekteontwikkeling. Deze antistoffen zouden ook de reden kunnen zijn dat de uitgevoerde directe virusdiagnostiek negatief is

Pre- of postexpositieprofylaxe
Zes van de 10 patienten werden behandeld met pre- of postexpositieprofylaxe. Mogelijk heeft de reeds opgebouwde immuunrespons bij hen een effect op de ziekteontwikkeling gehad. Sommige wetenschappers daarentegen, stellen dat juist de immuunrespons op het virus voor de complicaties verantwoordelijk is.

Besmetting door een milde virusvariant
Waarschijnlijk was in het geval van de besmette laboratoriummedewerker sprake van een verzwakte laboratoriumstam.(5) Mogelijk zijn ook de patienten die werden gebeten door een vleermuis (n=4) geinfecteerd met een mildere, vleermuis variant.

Behandeling conform het Milwaukeeprotocol
Hoewel de opstellers van het Milwaukeeprotocol (17) claimen dat dit de basis vormt voor de overleving van de behandelde patienten, zijn niet alle wetenschappers het hiermee eens. Meerdere personen zijn volgens dit protocol behandeld, maar zeker niet altijd succesvol.
SimonV