Hoe is borstkanker waar te nemen?

Als je geen mooie borsten hebt dus als ze niet even groot zijn of een ingedeukt tutje hebt. Kan dit dan tot borstkanker leiden?Kan je hier het beste naar de huisarts?of gewoon afwachten?
Is het op jonge leeftijd waar te nemen? Of pas op latere leeftijd? Als je een gezonde levensstijl(voeding en sport) hebt is er dan niks aan de hand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K
Kimath
13 jaar geleden
Gezonde levensstijl is zeker goed, maar geen garantie dat je niks kan krijgen. Elke maand je borsten onderzoeken is een goed idee.

Het beste antwoord

Door zelf te kijken en te voelen. Zelfonderzoek doen dus.

Ga voor de spiegel staan en kijk goed of je veranderingen aan je borsten ziet.
. In de grootte of vorm van de borsten.
. In de huid. Bjv. rimpels, zwellingen, verkleuring of een kuiltje/deukje.
. Aan de tepel. Bijv. een intrekking die er eerst niet was of afscheiding of exceem.
Kijk dan nog eens met je armen omhoog, handen achter het hoofd.
Daarna ga je voelen of je een onregelmatigheid voelt zoals een knobbeltje, pijnlijk plekje dat iets harder is, in elk geval iets dat je niet eerder voelde. Het beste gaat dit onder de douche, wanneer je huid warm en glad door de zeep is. Heb je grote borsten dan kan dit het beste liggend worden gedaan. Leg dan een kussentje onder één schouder en tast de borsten en vooral de okselholte goed af. Op mijn link zie je meer hierover.
Geen mooie borsten, niet even groot zijn de meesten, en ingetrokken tepels leidt niet tot borstkanker.
Je kan het altijd krijgen en is vaak genetisch bepaald. Komt het in je familie vaak voor, dan moet je zelf ook allert zijn en zelfonderzoek doen.

Al leef je supergezond, sport je veel en bent zuinig op je lichaam, dat vrijwaart je niet van deze ziekte. Iedereen loopt het risico hierop.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zelf waarnemen is meestal niet aan de orde. Soms voelen mensen een bultje, soms zien ze verschillen ten opzichte van vroeger. Als je opeens ergens een deukje hebt waar dat vroeger niet zat, kan dat een signaal zijn. Ook als een tepel opeens verkleurt of verandert van vorm.
De oorzaak van borstkanker is zeker niet ongelijke borsten of een ingedeukte tepel (dat bedoel je toch?). Het gaat meer om veranderingen dan om hoe het er uit ziet.
Overigens denk ik dat de meeste keren de borstkanker wordt ontdekt door a. een bultje te voelen en b. door het bevolkingsonderzoek.

Als je regelmatig je borsten inspecteert en onderzoekt op bultjes, leer je ze ook kennen en weet je het eerder wanneer er een verandering optreedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borstkanker manifesteert zich als knobbel die er VROEGER niet was. Dit is doorgaans niet op jonge leeftijd (niet onder de 30-40 jaar). Je kunt het dus niet aan voelen komen.

Als er plots een nieuwe knobbel IN je borsten zit, kun je er het beste direct mee naar de huisarts. Daarvoor is het dus zaak je borsten goed te kennen, door er regelmatig in te voelen, zodat de gewone knobbels en bobbels bij jou bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zoals een ingetrokken tepel die altijd al zo was, geen probleem is - maar als een tepel ineens ingetrokken is, kan er wel iets aan de hand zijn (bijvoorbeeld een ontsteking) en kun je beter even langs de huisarts gaan.
je moet gewoon heel alert zijn op veranderingen, en zeker meedoen aan het bevolkingsonderzoek.
ik zag ineens dat m'n tepel ingedeukt was toen ik in bad zat.
ben gaan voelen, en ontdekte een knobbel.
maar als je tepel normaal al ingedeukt is, dan hoeft dit geen signaal te zijn.
wees alert, en voel regelmatig of je veranderingen voelt.
ga ook regelmatig voor de spiegel staan met je armen omhoog, en bekijk je borsten goed.
met regelmatig bedoel ik maandelijks, je moet jezelf niet gek maken.
bij twijfel zou ik gewoon even langs de huisarts gaan.
helaas kan je toch kanker oplopen, ongeacht je gezonde levensstijl.
andere factoren zijn ook van invloed.