Wat doen tegen een (mogelijke) bronchitis die al een maand duurt?

Rond midden Februari had ik last van zware keelpijn, een paar dagen later echt verkouden met verstopte neus. Een week later ik opeens pijn in m'n beide longen. De dag erna had ik enkel nog maar zeer in m'n linkerlong.
Dokter is dan geweest en die gaf me hoestsiroop en antibiotica voor 3 dagen.

Nu, een maand later, heb ik nog steeds last van m'n linkerlong, zeker als ik bv. van een liggende positie naar een zittende ga voel ik echt de pijn in m'n long. Ook heb ik nog last van hoest. Maar het is meer dat wanneer ik één keer hoest, het hoesten duurt voor 20 minuten, en dan een paar uur weer niet. Van m'n neus heb ik geen last meer.

Ik vind dat dit allemaal te lang duurt.. Een verkoudheid/griep hoort toch geen maand te duren? In m'n klas merk ik dat er nog een paar zijn die ook erg lang last hebben van hun verkoudheid.

Van sport doe ik krachttraining en cardio 4x per week. Tijdens de training merk ik niet veel van m'n longen en ik wordt ook niet snel kortademig.

Toch maar weer naar de dokter gaan, of gewoon afwachten? Ik heb niet het gevoel dat het probleem erger wordt, maar het wordt ook niet beter..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
4.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is hier niet te beantwoorden. Dus ja, naar je huisarts.
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat zei je huisarts?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die zei dat de verkoudheid (zoals in vele gevallen) gezakt is, waarbij ik niet meer zoveel last van m'n neus kreeg, maar wel van m'n longen. Dan zei hij dat ik tot het eind v/d week niet meer mocht aan krachttraining doen en dat ik m'n antibioticapillen (3x moest nemen). Deze raad had ik opgevolgd en ben de maandag weer gaan sporten (nogmaals: Ik heb er geen tot weinig last van tijdens m'n training). Ik ga ook nog naar school, doe mee aan de LO-lessen, heb geen verminderde eetlust,...
Het is gewoon wat lastig dat het blijft duren..

Het beste antwoord

Natuurlijk moet je terug naar je huisarts. Die heeft je een behandeling gegeven die blijkbaar dus niet aanslaat. Dat is altijd reden genoeg om terug te gaan; tenzij je daarover al afspraken gemaakt hebt natuurlijk.
Om te weten wat je het beste kan doen moeten we eerst weten wat er precies aan de hand is. Je hebt het zelf over een bronchitis en pijn aan je longen; het is maar de vraag of dat ook echt het geval is. Via GV kunnen wij dat natuurlijk niet beoordelen; je huisarts kan dat wel.

Je verhaal klinkt mij nog het meest in de oren als een viraal infect in je luchtwegen; dat zouden dus ook je bronchiën kunnen zijn, dan zou je inderdaad een bronchitis hebben. Antibiotica helpen niet tegen virale infecties. Dat je geen baat hebt gehad van de antibiotica (ik neem aan azitromycine) klopt dan dus.
Je hebt gelijk dat een virale infectie meestal overgaat binnen één of twee weken. Ik weet niet waarom maar dit jaar blijkt dat toch anders te zijn. Mijn spreekuren (en die van collega's ook) worden overspoelt met mensen die al maanden last hebben van virale infecties (ook bronchitisklachten). Uiteindelijk gaan die klachten vanzelf weer weg, maar dat kan dus lang duren. Dat je zolang klachten houdt kan dus passen bij de virussen die dit jaar heersen, maar om daar zeker van te zijn zal er iemand naar je longen moeten luisteren.
Als dan blijkt dat je inderdaad een virusinfectie hebt dan kan een stootkuur prednison vaak helpen. Corticosteroïden-inhalatie kunnen ook helpen, dat komt vaak wat minder heftig over maar duurt wel wat langer. Soms is het ook voldoende om bijvoorbeeld codeïne te geven om de hoestprikkel te dempen. De infectie geneest dan vanzelf en in de tussentijd heb je er minder last van.
Als het toch om een bacterieel infect gaat dan kan een andere antibioticakuur je waarschijnlijk helpen (denk aan doxycycline of augmentin).

Je longen zelf kunnen geen (of nauwelijks) pijn ervaren. Waarschijnlijk komt de pijn die je voelt meer van je ribben of tussenribsspieren; de houdingsafhankelijkheid past daar ook typisch bij. Door al het hoesten heb je de spieren overbelast. Daar kan je pijnstilling tegen nemen, maar het beste helpt het om minder te gaan hoesten. Als de hoestprikkel minder wordt (door genezing of medicatie) zal de pijn waarschijnlijk ook vlot wegtrekken.
Door even minder te trainen krijgen de spieren beter de gelegenheid om tot rust te kom
Verder helpt het natuurlijk om factoren die een hoestprikkel geven te vermijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je moet vrij dringend naar je huisarts,die kan je dan bv een inhalator met cortisone voorschrijven wat dikwijls goed help bij langdurige klachten.
fremar