Wat kun je doen/niet doen om minder last te hebben van PDS?

(prikkelbaar darmsyndroom)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Antwoorden (4)

tegenwoordig komen veel mensen met PDS me zeggen dat voetreflexologie wel eens kan helpen

heb ondertussen iets gevonden voor je van iemand die PDS heeft en heeft dit mooi uitgelegd zie link denk dat je er veel aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan hoor vond het mooi uit gelegd van die persoon die het zelf ook heeft denk dat je daar dan ook de beste info van kan hebben omdat het bij hem lukt en weet hoe hij zich voelt.
Beste,

In antwoord op je vraag ivm prikkelbare darm syndroom (PDS), kan ik je het volgende zeggen :

In onze darmen leven miljarden microben (bacteriën en schimmels). Als alles in balans is, dan hebben de goede microben de overhand. Deze zijn belangrijk omdat ze ons helpen bij een probleemloze spijsvertering !

Door lange tijd de verkeerde voeding te eten, raken onze darmflora uit balans. De slechte schimmels en bacteriën krijgen de overhand. Deze slechte microben gedijen vooral goed op allerlei soorten suikers en produceren afval-stoffen met voor ons nadelige gevolgen. Het zijn voornamelijk zuren en gassen. Gas veroorzaakt de bekende winderigheid van prikkelbare darm en de zuren ontsteken de darmwand. Dit heeft tot gevolg:

De darmwand raakt ontstoken en uw ontstoken darmwand kan minder goed essentiële bouwstoffen opnemen en wordt langzaam maar zeker doorlaatbaar:
schadelijke microben en parasieten kunnen gemakkelijker in uw bloedbaan terecht komen de peristaltiek (samentrekkende bewegingen) van uw darmen slaat op hol, wat de darmkrampen veroorzaakt het wordt lastiger voor de darmen om een overschot aan waterstofgas af te voeren, wat leidt tot een opgeblazen gevoel !

Zorg ervoor om dat je niet te zwaar eet (vermijd zoveel mogelijk de verborgen vetten en slechte suikers), eet ook gevarieerd dit wil zeggen zorg voor afwisseling in je dagelijkse voeding ! Eet minstens 3 stukken fruit per dag en vermijdt koolzuurrijke dranken (bijvoorbeeld Cola...)
Eet op regelmatige tijden en neem lichte maaltijden !
Drink plat water dit om aan de darmen rust te geven.

Zorg voor voldoende beweging die bevorderd ook de peris
taltiek van uw darmen !

Neem zo weinig mogelijk pijnstillers (hooguit een Busco-pan) indien het te erg wordt of de krampen niet over gaan !

Voor meer info ivm dit onderwerp verwijs ik graag naar de volgende linken !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Adviezen bij prikkelbare darmsyndroom zijn:
* Probeer na te gaan waar uw klachten mee samenhangen
* Probeer spanningen te verminderen
* Probeer bezorgdheid te vermijden
* Eet gezond
* Probeer regelmatig te eten
* Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Er zijn geen medicijnen die de prikkelbare darm genezen. Bij verstopping kunt u middelen gebruiken die de ontlasting zachter maken.

Neem contact op met uw huisarts als u:
* erg veel last houdt van uw buikklachten of als u zich zorgen blijft maken
* onbedoeld gewicht verliest (meer dan 3 kg in een maand)
* bloed verliest bij de ontlasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer een tijdje het dieet van scdiet.nl dit kan een heleboel verschil maken, bij mij werkt het enorm.
Als je groente eet is het een idee om dit in het begin goed door te koken om de celwanden alvast kapot te maken. De darmen kunnen dan met minder moeite de voedingsstoffen opnemen.