Dementie: hoe komt dat eerst het korte termijngeheugen word aangetast en daarna pas het langetermijngeheugen

De vraag zegt alles

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
3.7K

Het beste antwoord

Dementie is een proces van achteruitgang van de hersenfuncties, veroorzaakt door onherstelbare aantasting van de hersenen. Kenmerkend zijn een voortschrijdend verlies van het geheugen en het denk- en oordeelsvermogen. De volgorde waarin de verschijnselen optreden kan van persoon tot persoon enigszins verschillen.
De informatie verdwijnt langzaam maar zeker uit het geheugen, of is niet meer toegankelijk. Kenmerkend voor beginnende dementie zijn ernstige vergeetachtigheid en problemen met het kortetermijngeheugen.
Er is niet een specifieke reden te vinden waarom dat zo is, maar het is eigenlijk wel logisch. Want je hebt bijvoorbeeld al 75 jaar kunnen praten, dus dat raak je niet zo gauw kwijt. Maar dat je kleinzoon gisteren op bezoek is geweest en dat jullie een pannenkoek hebben gegeten is een herinnering die je al gauw kunt zijn vergeten.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dementie is een syndroom tengevolge van een hersenaandoening, meestal chronisch of progressief van aard, waarbij er een verstoring is van multiple corticale hersenfuncties, zoals geheugen, denken, oriëntatie, begripsvermogen, rekenen, taal en beoordelingsvermogen. Er is geen verminderde bewustzijnstoestand. Verlies van deze verstandelijke functies gaat meestal gepaard met, of in minder mate voorafgegaan door, een deterioratie van emotionele controle, sociaal gedrag en motivatie."

het waarnemen word dus verstoord waardoor ze verkeerd worden opgeslagen. (onlogisch, verkeerd geïnterpreteerd)
de herinneren die er al waren (lange termijn geheugen) zijn al opgeslagen en geautomatiseerd. deze geven dan ook niet meteen problemen.

bij zware dementie zijn beiden aangetast.

voor meer info over stoornissen, aandoeningen, verschillende stadia en gevolgen zie link