Kan iedereen kanker krijgen?

of kan je enkel kanker krijgen als je niet de goeie tegenstoffen in je lichaam hebt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.8K

Antwoorden (5)

Kanker kan iedereen krijgen je weet nooit wanneer of elke kanker je kan krijgen.
11 jaar geleden
Ja, iedereen kan het jammer genoeg krijgen.
Dit hangt af van de defecten in je DNA die je kan krijgen door het te erven van je ouders of voorouders, of dat je de defecten zelf gaat stimuleren (Bijv. roken en het inademen van de chemische stof die vrij komt bij asbest)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe zou ieder mens kanker kunnen krijgen. Een lichaam bestaat uit miljarden cellen. Die cellen delen zich voortdurend. Omdat er tegelijkertijd cellen afsterven is er sprake van een soort evenwicht. Maar bij kanker raakt dit evenwicht verstoord. Eén van de cellen gaat kapot en blijft zich delen, waardoor er teveel cellen ontstaan. Kankercellen nemen dan de plaats in van gezonde cellen en hebben de neiging door te groeien in omliggend weefsel en organen. Kanker krijgen is gewoon pech hebben, domme pech. Er is geen verklaring voor waarom bij de ene persoon dat evenwicht goed blijft en bij de andere niet.
Amadea
11 jaar geleden
Ieder mens loopt een bepaald risico om kanker te krijgen. Ruim een op de drie Nederlanders krijgt in de loop van het leven kanker. Er zijn meer dan honderd soorten kanker, elk met een verschillende ontstaanswijze en ontwikkeling. Sommige soorten kanker komen meer voor dan andere. Sommige zijn goed vroeg te ontdekken, terwijl dat bij andere soorten kanker juist moeilijk is. Kanker is niet besmettelijk.

Vaak is kanker het gevolg van een samenloop van omstandigheden. Naast leefgewoonten of erfelijke aanleg speelt toeval een rol. Iemand die altijd gezond heeft geleefd, kan tóch kanker krijgen. En andersom kan iemand die altijd heeft gerookt, oud worden zónder kanker te krijgen.

Leefstijl
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat bepaalde leefgewoonten en/of leefomstandigheden het risico op een aantal soorten kanker vergroot. Voorbeelden hiervan zijn: roken, ongezond eten, veel alcohol drinken, onvoldoende lichaamsbeweging en overmatige blootstelling aan de zon. Maar ook: werken met kankerverwekkende stoffen, zoals asbest. De meeste factoren beïnvloeden het risico pas bij langdurige blootstelling. Een risicofactor voor de ene soort kanker hoeft dat niet te zijn voor een andere soort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan de risico's mogelijk wat reduceren door jouw levensstijl aan te passen....Helaas.